تعداد مبتلایان به کرونای جهش‌یافته انگلیسی در ایران رو به افزایش است

سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته بیش از نوع قبلی است

شمار مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا در ایران رو به افزایش است- KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شناسایی افراد جدید مبتلا به ویروس انگلیسی اعلام کرد ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.

علیرضا رئیسی، در گفتگو با صداوسیما افزود تا الان ۹ نفر که مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی بودند در کشور شناسایی شده‌اند که ۷ نفر از آنها در تهران و یک نفر در اهواز و یک نفر هم در آبیک قزوین بود.

در همین رابطه، کیانوش جهان‌پور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در توییتی نوشت: «تعداد موارد قطعی شناسایی شده واریانت انگلیسی کرونا تنها در استان قزوین از ۷ نفر فراتر رفت.»

همچنین، محمد حاجی صفری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد یک زن ۴۵ ساله، به دلیل ابتلا به کرونای انگلیسی جان خود را ازدست‌داده است.
روز گذشته، وزیر بهداشت درباره میزان انتشار ویروس جهش‌یافته گفت« : مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی که هیچ مسافرتی نداشت و اتفاقی که در آبیک افتاد و بیمارستان هشتگرد، اثبات کرد که ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده و باید فکر کنیم زیر پوست هر شهر، روستا و خانواده‌ای می‌توان این ویروس را پیدا کرد.»

سعید نمکی تأکید کرد که ویروس جهش‌یافته کرونا قدرت سرایت و بیماری‌زایی بالا و مرگ‌ومیر به‌مراتب بالاتر از ویروس قبلی دارد.

پیش‌تر، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در همین رابطه گفته بود ازآنجایی‌که در پیک اخیر کرونا در کشورمان قدرت سرایت بسیار بالا بود، این احتمال وجود دارد که همین ویروس جهش‌یافته از قبل وارد کشور شده باشد. وی افزود در خردادماه یک جهش در ویروس پیدا شد. قدرت سرایتش خیلی بالا رفت. ما با این دفعه با ویروسی طرف بودیم که به طرز وحشتناکی تعداد بیماران زیاد شد. همه ایران قرمز بود. این همان ویروس انگلیسی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرش علایی، کارشناس بین‌المللی بهداشت و مدیر انستیتو جهانی آموزش و سلامتی در نیویورک آمریکا در همین رابطه و در گفتگو با ایندیپندنت فارسی اظهار داشت: «در حال حاضر، ایران باتکیه‌بر این نکته که ویروس جدید می‌تواند گسترش بیشتری داشته باشد، درصدد بهره‌برداری از جریان شناسایی این ویروس جدید در انگلستان است. چون در طول تابستان، ایران نتوانست مدیریت خوبی برای کنترل ویروس اولیه داشته باشد، می‌خواهند با بیان احتمال وجود ویروس جهش‌یافته در ایران در آن دوران، بر ناکارآمدی خود سرپوش بگذارند. ابتدا مردم را مقصر آمار بالای مرگ‌ومیرها معرفی کردند و حالا نوبت به نقش ویروس جهش‌یافته رسیده است. این در حالی است که حتی در صورت جهش‌یافته بودن ویروس، هرجا که مدیریت درست باشد، ویروس هم کنترل شده است. در صورت رعایت مسائل اولیه مربوط به پیشگیری، امکان مدیریت این شرایط فراهم می‌شود.»