شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی به‌زودی سقوط می‌کند 

او پیمان‌ ابراهیم برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی را «اتحاد برای پیشرفت» می‌داند

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، تنها رویکرد معقول برای آمریکا، حمایت از مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ایران است- PIERRE VERDY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید با توجه به کاهش روزافزون اعتقاد و اعتماد به حکومت اسلامی در ایران دهه اخیر و به‌ویژه دگرگونی‌های شدید در سه سال گذشته، شک ندارد که رژیم ایران به‌زودی سقوط می‌کند. 

او در گفت‌وگویی اختصاصی با «اسرائیل هیوم» که روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در این روزنامه منتشر شد، گفت شک ندارد که رژیم ایران به‌زودی سقوط می‌کند، زیرا «فرسایش تدریجی اعتقاد و اعتماد به حکومت اسلامی از زمان انقلاب، در دهه اخیر شدت گرفته و دگرگونی در سه سال گذشته چنان شدید بوده است که تنها افراد معدودی در ایران هنوز معتقدند نسل جوان این رژیم ظالم قرون‌وسطایی را برای مدت طولانی تحمل خواهند کرد.»

رضا پهلوی همچون گفت‌وگوهای پیشین خود به آنچه «جدایی روزافزون افراد نیروهای مسلح از جمهوری اسلامی» می‌خواند و اهمیت آن، تأکید کرد، زیرا به گفته او «در زمان مناسب امکان ایستادن نیروهای مسلح در کنار مردم و گذار مسالمت‌آمیز» به حکومتی دیگر را فراهم می‌کند، موضوعی که در چهار دهه گذشته هدف او بوده و همواره در این راستا فراخوان «آشتی ملی» داده است. 

تنها راه‌حل معقول حمایت از مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ایران است

شاهزاده رضا پهلوی در این گفت‌وگو با انتقاد دوباره از وعده جو بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام (که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود)، آن را یک «خطای محاسباتی» دانست و گفت: «تنها راه‌حل معقول برای آمریکا، نگرانی‌ها درمورد امنیت منطقه‌ای و مشکلات بی‌شمار مردم ایران، حمایت از مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ایران است.»

به گفته او، مشکل بنیادی برجام در این است که برپایه مغلطه «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی بنا شده است، اما رفتار این رژیم به‌مدت چهار دهه تغییر نکرد و در آینده هم تغییری نخواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا پهلوی افزود «ایرانیان می‌دانند که این رژیم نه براساس منافع ملی ما، بلکه برپایه منافع فاسد و جنایتکارانه خود عمل می‌کند» و به همین دلیل «من در گفت‌وگو با رهبران خارجی می‌گویم تنها راه‌حل پایدار برای این بحران، با حمایت از آرمان مردم ایران و نه ازطریق جلب رضایت اشغالگران کشور آن‌ها به‌دست خواهد آمد».

او در بخش دیگری از گفت‌وگو نیز تأکید کرد که جمهوری اسلامی «ملت ما را به گروگان گرفته و کرامت انسانی را از همه جنبه‌ها زیر پا گذاشته است؛ اما این عجیب نیست، زیرا آنچه برای این رژیم اهمیت دارد، مردم ایران یا منافع ملی کشور نیست، بلکه پروار کردن خود و بقایش است. این رژیم از اساس ضدایرانی و غیرایرانی است».

برجام، توافق خوب برای رژیم و بد برای غرب و کشورهای خاورمیانه

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه تأکید کرد که درنتیجه برجام شاید بتوان گفت ایران چندماه در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای عقب افتاد، اما با دست بازی که برای ایجاد درگیری‌های منطقه‌ای داشت، حتی به سلاح هسته‌ای نیازمند نبود. 

او افزود: «جمهوری اسلامی از طریق گروه‌های نیابتی مسلح خود در جنگ‌های محدود منطقه‌ای برتری زیادی دارد؛ اما به‌دلیل عقب بودن از لحاظ فناوری، از تشدید و بالاگرفتن درگیری‌ها می‌ترسد. به همین دلیل است که برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها به بازدارندگی هسته‌ای نیاز دارد.»

به گفته رضا پهلوی،  اگر برجام تضمین‌کننده بالا نگرفتن درگیری‌ها باشد، رژیم به آنچه که می‌خواهد می‌رسد و به توسعه‌طلبی منطقه‌ای خود از طریق عملیات‌های محدود ادامه می‌دهد، اما غرب به آنچه می‌خواهد، یعنی صلح و ثبات در منطقه، نمی‌رسد و به همین دلیل «برجام برای جمهوری اسلامی توافق خوبی‌ است ولی برای غرب و ملت‌های خاورمیانه یک توافق بد است».

پیمان‌ ابراهیم را «اتحاد برای پیشرفت» می‌دانم

شاهزاده رضا پهلوی در این گفت‌وگو با استقبال از پیمان‌ ابراهیم برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی، آن را «اتحاد برای پیشرفت» دانست و ابراز امیدواری کرد کشورهای زیر کنترل «محور مقاومت»، ایران، عراق، لبنان، یمن و سوریه نیز بتوانند به‌سمت چنین اتحادی حرکت کنند. او در این گفت‌وگو همچنین به تمایل خود برای سفر به اسرائیل و دیدار با ایرانیان ساکن آن کشور اشاره کرد و گفت که مردم ایران به «صلح با اسرائیل و تمامی کشورهای منطقه و ورای آن که به حق حاکمیت ما احترام بگذارند» تمایل دارند.