اضافه شدن ۲۰ هزار نفر نیروی تازه‌نفس به ناوگان پلیس بریتانیا

وعده استخدام پلیس جدید به میزان محبوبیت آقای جانسون می‌افزاید

Geoff Pugh / POOL / AFP

بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا، در اولین هفته کاری خود وعده استخدام ۲۰ هزار نیروی جدید را به نیروهای پلیس انگستان و ولز داد. او همراه با پریتی پتل، وزیر کشور کابینه جدیدش از شهر بیرمنگام دیدن می‌کرد، اظهار داشت که مردم می‌خواهند شاهد حضور تعداد بیشتری پلیس در محله‌های خود باشند که از آنها حفاظت می‌کنند می‌کوشند تا از میزان جرم و جنایت بکاهند. 

این روزها در اخبار بریتانیا، کمتر روزی است که گزارشی از حملات چاقوکشی و جرم و جنایت در اخبار اعلام نشود. 

در طول سال‌های گذشته، اخبار مربوط به این حملات بیشتر مربوط به مناطق خاصی از شهر لندن یا دیگر شهرها بود. اما آنچه امروزه بر هیچ شهروند ساکن لندن پوشیده نیست، شیوع این پدیده در تمام نقاط این کلان شهر است. سابق بر این، ناحیه‌هایی در شرق لندن یا حومه شهر در ساعت‌های پایانی شب، مناطق نا‌امنی از این نظر به حساب می‌آمدند. اما اکنون در مرکز شهر، مناطق اعیان‌نشین و درست وسط روز، با چاقو به افراد حمله می‌شود که آنان را مجروح می‌کند یا حتی به‌سادگی به قتل می‌رساند. 

موضوع دیگری که به وحشت از این اوضاع می‌افزاید، کاهش سن مجرمان است. سابقه نداشته است که نوجوانان دبیرستانی دست به این گونه حملات بزنند و هم‌مدرسه‌‌ای‌های خود را به قتل برسانند. مسئله سن و موقعیت روانی مجرمان هم در طول سال‌های اخیر متفاوت شده است. در دهه‌های قبل، این نوع جرم و جنایت‌ها معمولا از طرف معتادان و افرادی که تحت تاثیر مشروبات الکلی یا مواد مخدر بودند رخ می‌داد، و در ساعات دیروقت شب که از بار و کافه بیرون می‌امدند، درگیری بین آنان، به اعمال مجرمانه می‌انجامید. 

اما حالا، تصور اینکه این نوجوانان ساعتی پیش از وقوع چاقو‌کشی و قتل سر کلاس درس و مدرسه با هم مشغول تحصیل بوده‌اند و سپس با اتمام کلاس درس و تعطیلی مدرسه،به دسته‌ها و گروه‌هایی بدل شده‌اند که به روی هم چاقو می‌کشند، بسیار دشوار است. 

این‌ها نوجوانانی هستند که شاید هنوز مفهوم واقعی استفاده از این نوع وسایل کشنده را هم درک نکنند. شاید بسیاری کسانی که چنان آلات قتاله‌ای را حمل می‌کنند، حتی آگاه نباشند که این ابزارها می‌تواند در کمتر از کسری از ثانیه، شاهرگ اصلی کسی را پاره کند و موجب قتل او شود. 

اگر در ایالات متحده آمریکا، حمل سلاح و تیراندازی به یک معضل حاد اجتماعی تبدیل شده است، در عوض، دسترسی بسیار سهل و آسان به قمه و چاقو و قتل با آن در بریتانیا، با آن معضل قابل قیاس است. چنان که در سطوح بالای دیپلماسی هم افزایش این قبیل حملات مورد انتقاد کسانی مانند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، علیه صادق خان، شهردار لندن، قرار گرفته است. 

او تا کنون به‌کرات، صادق خان را مورد حمله چنین انتقاداتی قرار داده است و از نظر میزان جرم و جنایت، لندن را حتی با نیویورک مقایسه کرده است که سابقه‌ای طولانی در بالا بودن آمار جرایم دارد.

بنابراین، اعلام خبر اضافه شدن نیروهای تازه نفس به پلیس از طرف بوریس جانسون، به طور قطع به میزان محبوبیت او در میان عامه مردم افزوده است. 

 گذشته از این که مردم بریتانیا چقدر به حزب آقای جانسون، حزب محافظه‌کار، و شخص او علاقه‌مند باشند، اما امنیت جامعه یک نیاز همگانی است، به‌خصوص برای پدر و مادرهایی که در سال‌های اخیر هر روز کابوس حمله نوجوانان دبیرستانی به یکدیگر را در سر داشته‌اند، حالا می‌توانند یک نفس راحت‌تر بکشند.

از طرف دیگر، این طرح مخالفانی هم دارد. دسته اول کسانی هستند که این وعده آقای جانسون را صرفا تبلیغاتی می‌د‌انند، چرا که معتقدند دولت بودجه کافی برای اجرای واقعی این طرح ندارد. گرچه، در خبرها اعلام شده بود که بودجه این طرح از محل مالیات‌های عمومی برداشته خواهد شد. 

دسته دوم، کسانی هستند که معتقدند با روی کار آمدن حزب محافظه کار از سالهای ۲۰۱۰ به این سو، دولت بیش از ۲۰ هزار نفر نیروی آموزش دیده پلیس را تعدیل نیرو کرده و حتی بسیاری ایستگاه‌های پلیس در سراسر کشور هم به فروش رفته است. بنابراین، با استخدام این نیروهای جدید، روشن نیست که در کدام محل مستقر خواهند شد، و از این گذشته، آموزش این افراد جدید بین ۱۸ ماه تا سه سال به طول خواهد انجامید. بنابراین، این طرح زمان‌بر است و سال‌ها طول خواهد کشید تا اثرات آن در جامعه پدیدار شود. 

دسته سومی هم هستند که می‌گویند این همه ترس از آمارهای جرم و جنایت، فقط ساخته و پرداخته رسانه‌ها و جراید است و اگر به آمارهای واقعی نگاه کنیم، جرایم از سال ۲۰۱۰ به مرور کاهش یافته است. هر چند، در خصوص این انتقاد آخر، برخی پاسخ داده‌اند که جرایم دیگر کاهش یافته است، اما حملات چاقوکشی افزایش چشم‌گیری داشته است. 

البته همین موضع آخر به ما نشان می‌دهد که ماهیت جرم در همه دنیا، از جمله بریتانیا، کاملا تغییر کرده است. شاید در سال‌های گذشته بسیاری از جرایم اینترنتی که امروزه رواج دارد، برای بسیاری قابل تصور نبود، اما امروزه با وقوع جرایم جدیدی روبه‌رو هستیم که صد البته یکی از وظایف این گروه تازه نفس پلیس، آموزش متناسب با انواع این جرم‌ها خواهد بود.