دلار دوباره گران شد

در صورت رسیدن دلار به مرز ۲۶ هزار تومان، احتمال بازگشت مجدد خریداران به بازار ارز وجود دارد.

در واکنش به ناامیدی از احیای برجام، قیمت ارز روند صعودی به خود گرفته است- ATTA KENARE / AFP

قیمت ارز ‌مانند هفته گذشته، روند افزایشی خود را حفظ کرده است. براین‌اساس و مطابق با نرخ صرافی بانک ملی، قیمت دلار آمریکا که هفته پیش ۲۳هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد، امروز به حدود ۲۵ هزار تومان افزایش‌یافته است. این در حالی است که در آخرین روز دی‌ماه، هر دلار آمریکا نزدیک به ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رفت. همچنین، بر اساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو ۲۹ هزار و ۷۷۰ تومان و قیمت فروش یورو ۳۰ هزار و ۲۷۰تومان است.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا و ایجاد خوش‌بینی نسبت به احتمال احیای برجام، بازار ارز نیز به این موضوع واکنش نشان داد و قیمت ارزهای مختلف، روند نزولی به خود گرفتند. اما در واکنش مواضع اخیر مقام‌های سیاسی دو کشور در مورد تعویق یا عدم مذاکرات، این خوش‌بینی کاهش یافت و قیمت ارز به سطح دوران پایانی دونالد ترامپ بازگشته است.

فعالان حوزه بازار ارز معتقدند که در صورت رسیدن دلار به مرز ۲۶ هزار تومان، احتمال بازگشت مجدد خریداران و سرمایه‌گذاران خرد به بازار ارز وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد عوامل سیاسی بیش از سایر مسائل بر قیمت ارز تأثیرگذار بوده است.

در مهرماه سال جاری و پس از اعلام وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه سیستم مالی ایران، قیمت دلار در ایران به بالاترین سطح خود در تاریخ رسید. در آن زمان هر دلار آمریکا بیش از ۳۰ هزار تومان به فروش رفت.

از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، ایران با دشواری‌های فراوانی برای صادرات نفت و دیگر محصولات و بازگرداندن ارزهایش مواجه شده است. کاهش دسترسی جمهوری اسلامی به منابع ارزی سبب شده است که قیمت دلار و یورو به نسبت فروردین ۹۷، پنج برابر شود.

بیشتر از اقتصاد