واکنش دولت به شعار علیه روحانی: صبر ما رو به پایان است

دادستانی اصفهان دستور داده تا افرادی که علیه حسن روحانی شعار داده‌اند دستگیر شوند

دولت ایران می‌گوید توهین به حسن روحانی کار عوامل خودسر نیست- ایرنا

جنجال بر سر شعار گروهی از موتور‌سواران راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در اصفهان همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین واکنش، هیئت دولت در محکومیت این اقدام بیانیه‌ای صادر کرده است.

این گروه در روز ۲۲ بهمن در خیابان‌های شهر اصفهان شعار «مرگ بر روحانی» سر داده بودند.

اعضای هیئت دولت روز جمعه، ۲۴ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای تهدید کردند که صبر  آن‌ها رو به پایان است. آن‌ها خود را «دولت دوران جنگ» نامیده‌اند و نوشته‌اند که «اگر قرار است، دولت دوران جنگ، ناکارآمد قلمداد شود و بانیان ضدایرانی فشار و تحریم، تطهیر شوند؛ دولت دوازدهم هم با قاطعیت اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد روایت‌های مجعول و فرصت‌طلبی‌های مبتنی بر دروغ، قضاوت عمومی را متاثر سازد.»

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، مقام‌های عالی جمهوری اسلامی اعلام کردند که در یک «جنگ اقتصادی تمام‌عیار» قرار دارند. حسن روحانی نیز در ماه‌های گذشته با استفاده از این تعبیر که نخستین بار علی خامنه‌ای آن را به کار برد، نابسامانی‌های اقتصادی و بحران معیشتی در ایران را به «آمریکا و جنگ‌افروزان اقتصادی» نسبت داده است.

هیئت دولت ایران در بیانیه روز گذشته خود از یک تعبیر دیگر علی خامنه‌ای در مخالفت با دادخواهی برای اعدام‌های دهه ۶۰ نیز استفاده کرده و نوشته است: «نمی‌توان اجازه داد جای قربانی و جلاد عوض شود. دولت در این دوران سخت شرایط بسیار دشواری داشته چراکه با تعهد به منافع ملی، فرصت روایت تحریم را از خود دریغ کرده و ناچار در غوغای کارگزاران تحریم و هیاهوی کاسبان سیاسی و اقتصادی‌اش، سکوت کرده است اما همه می‌دانند که هر صبری، پایانی دارد. دولت انتخاب کرد که خود در ایام جنگ اقتصادی، صبورانه سکوت کند اما اجازه نمی‌دهد که «حقیقت» قربانی شود.»

استفاده از تعبیر رهبر جمهوری اسلامی (نگذارید جالی قربانی و جلاد عوض شود) برای مقابله با روایت‌ سرکوب و کشتار مخالفان سیاسی در دوره‌ای که خودش در مقام رئیس‌جمهوری بوده است، شاید پیامی تلویحی باشد برای علی خامنه‌ای.

برخی حامیان دولت در روزهای گذشته ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر را به عنوان متهم رویدادهای ۲۲ بهمن اصفهان معرفی کرده‌اند. ستادی که زیر نظر دفتر علی خامنه‌ای فعالیت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور روحانی: کار را به دست ربیعی بسپرید

در رویدادی دیگر در همین رابطه، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در حساب توییتری خود نوشت که بهتر است علی ربیعی که اکنون سحنگوی دولت است قبل از برخورد قضایی، با کشانی که شعار داده‌ و به روحانی توهین کرده‌اند، گفتگو کند.

علی ربیعی با سابقه امنیتی و حضور در وزارت اطلاعات ایران، مسئولیت پرونده‌های حساسی از جمله رسیدگی به موضوع قتل‌های زنجیره‌ای را در زمان دولت محمد خاتمی بر عهده داشته است.

این توییت حسام‌الدین آشنا نیز به نوعی تاکید غیرمستقیم بر این نظر نزدیکان روحانی است که شعار علیه روحانی مانند قتل‌های زنجیره‌ای کار بخش‌های امنیتی جمهوری اسلامی است و به فرمان مقام‌های ارشد صورت گرفته.

قوه قضاییه نیز که در دو روز گذشته سکوت کرده بود امروز در سطح استانی واکنش نشان داد. خبرگزاری تسنیم به نقل از دادگستری استان اصفهان نوشت: «دادستان اصفهان ضمن تأکید بر صیانت از جایگاه ارکان حاکمیتی نظام با مذموم دانستن تلاش برخی در القای تفرقه در کشور، از صدور دستور به مراجع امنیتی برای شناسایی مرتکبان و محرکان شعارهای هنجار‌شکنانه و توهین به رئیس جمهور ‌خبر داد.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه از قوه قضائیه خواسته بود تا با «اقدام مجرمانه» شعار  دادن علیه حسن روحانی برخورد شود.

در حالی که اعضای دولت و نزدیکان حسن روحانی تلاش می‌کنند تا موضوع شعار علیه روحانی را به‌صورت جدی دنبال کنند، چهره‌های اصولگرا و نزدیکان علی خامنه‌ای سکوت کرده‌ یا آن را رویدادی کم‌اهمیت خونده‌اند. روز ۲۳ بهمن عباس مقتدایی خوراسگانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اتفاقات رخ داده در این راهپیمایی گفته بود که به نظر او شعار دادن علیه روحانی «شوخی» بوده است.

علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه گفته بود که اقدام «زشت و شرم‌آور» اصفهان «اتفاقی و خودسرانه» نیست. به‌نظر می‌رسد اعضای دولت در حال حاضر بر این باورند که عواملی در درون حاکمیت اقدامات علیه دولت را سازماندهی و رهبری می‌کنند؛ عواملی که چهره‌های امنیتی کابینه روحانی نیز از بیان نامشان پرهیز دارند.