تلاش‌های محمود عباس برای جلوگیری از نامزدی مروان برغوثی در انتخابات ریاستی فلسطین

نامزدی مروان برغوثی در انتخابات ریاستی پیش‌رو ممکن است همه معادلات را برهم زند

گوشه‌ای از راهپیمایی فلسطینیان در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان فتح، در شهر بیت‌لحم در کرانه باختری. عكس از:  AFP

سازمان فتح (جنبش آزادی‌بخش میهنی فلسطین) برای پایان دادن به پراکندگی‌های داخلی و ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف این جنبش سعی دارد برای شرکت در انتخابات مجلس قانون‌گذاری آینده فلسطین، لیست واحدی را از جنبش فتح ارائه دهد، به ویژه این‌که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده است برای جلوگیری از تشکیل لیست‌های انتخاباتی وابسته به این جنبش، متوسل به زور خواهد شد.

جنبش فتح در حال کار بر روی تشکیل یک لیست انتخاباتی است که قادر به پیروزی در انتخابات قانون‌گذاری در ماه مه آینده باشد. البته نام هیچ یک از نمایندگان سابق و فعلی مجلس قانون‌گذاری در این لیست وجود نخواهد داشت. رهبران جنبش فتح خاطرنشان می‌کنند که لیست انتخاباتی فتح بر پایه شایسته‌سالاری استوار خواهد بود و سعی می‌شود نقش زنان، جوانان، کارشناسان و نخبگان دانشگاهی در آن پررنگ‌تر از همیشه باشد.

از سوی دیگر و هرچند اسرائیل در ماه‌های گذشته مانع دیدار دیپلمات‌های خارجی و عرب با مروان برغوثی، یکی از رهبران جنبش فتح که نزدیک به ۲۰ سال را در زندان‌های اسرائیل گذرانده است، می‌شد، اما مقامات اسرائیلی روز پنج‌شنبه گذشته ۱۱ ماه فوریه جاری به حسن الشیخ، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اجازه دادند با مروان برغوثی دیدار کند. حسن الشیخ در دیدار با مروان برغوثی در زندان "هداریم" اسرائیل، او را ترغیب به عدم تشکیل لیست انتخاباتی مستقل یا شرکت در انتخابات ریاستی مقابل محمود عباس کرد تا وحدت جنبش فتح حفظ شود و از تجزیه این جنبش بزرگ جلوگیری به عمل آید.

پس از دیدار با برغوثی، حسن الشیخ اظهار داشت که مروان برغوثی حمایت خود را از تشکیل یک لیست واحد انتخاباتی برای جنبش فتح اعلام کرده است، مشروط بر این‌که در این لیست هیچ محرومیتی وجود نداشته باشد و تهیه آن طبق معیارهای انتخاباتی و بگونه‌ای انجام شود که از تمام اقشار مختلف ملت نمایندگی کند و حقوق همه فلسطینیان را از نظر جغرافیایی تضمین کنند، علاوه براین‌که در لیست موردنظر بایستی نقش جوانان، کارشناسان، نخبگان دانشگاهی، نمایندگان بخش‌های اقتصادی و اجتماعی، مبارزان راه آزادی و اسرای آزادشده به طور گسترده‌ای مدنظر گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنان، مروان برغوثی بر اهمیت انسجام ملی، همستگی میان اعضای جنبش فتح، ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و شخصی تأکید کرده و خواستار مشارکت گسترده در انتخابات پیش‌رو به عنوان گامی در مسیر پایان بخشیدن به تفرقه و چندپارچگی شد، تا این‌که نظام سیاسی فلسطین بر مبنای اصول دموکراتیک و کثرت‌گرایی بنا شود.

منابع آگاه در فلسطین اظهار داشتند که ملاقات حسن الشیخ، فرستاده محمود عباس با مروان برغوثی، آخرین دیدار از این نوع نخواهد بود و حسن الشیخ دیدارهای دیگری نیز به هدف تبلور یک فرمول مشترک که جنبش فتح را قادر به ایجاد لیست واحدی که نمایندگی از تمام بخش‌های جامعه کند و مسیر پیروزی را برای جنبش فتح هموار کند، با مروان برغوثی در آینده خواهد داشت. منابع مزبور خاطرنشان کردند که در مورد تشکیل لیست انتخاباتی قانع کننده و پیروز، تا به حال دیدگاه‌های مختلفی میان رهبران جنبش فتح وجود دارد.

در همین حال، جبرئیل رجوب، دبیر کمتیه مرکز جنبش فتح در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت عربی، اظهار داشت که هدف از دیدار با مروان برغوثی، عضو کمیته مرکزی فتح، آماده‌سازی زمینه انتخابات و تشکیل لیست واحد انتخاباتی با معیارهای روشنی است که فلسطینیان را متقاعد به مشارکت در انتخابات کند.

از سوی دیگر، حاتم عبدالقادر، یکی از رهبران فتح و از افراد نزدیک به مروان برغوثی، گفت که برغوثی تشکیل لیست واحد انتخاباتی برای جنبش فتح را ترجیح می‌دهد، به شرط این‌که این لیست شامل شخصیت‌هایی باشد که به دلیل شایستگی و داشتن محبوبیت میان مردم، بتوانند اعتماد ملت را به دست آورند. وی تأکید کرد که مروان برغوثی، قصد نامزدی در انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین را مانند سال ۲۰۰۶، ندارد، اما در صورتی‌که لیست ارائه شده توسط جنبش فتح مطابق به خواسته‌ها و معیارهای موردنظر نزدیکان برغوثی نباشد، آنها اقدام به تشکیل لیست انتخاباتی مستقلی خواهندکرد. عبدالقادر حاتم خاطرنشان کرد که برغوثی با جدیت تمام در حال بررسی شرایط نامزدی برای انتخابات ریاستی فلسطین است که قرار است در اواخر ماه ژوئیه آینده برگزار شود. عبدالقادر حاتم تأکید کرد که مسئله نامزدی برغوثی در انتخابات ریاستی به هیچ صورتی قابل بحث و مذاکره نیست.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد، امروز شنبه ۱۳ ماه فوریه جاری، مقدمات انتخابات و بررسی نتایج دیدار با مروان برغوثی را در جلسه کمیته مرکزی جنبش فتح، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در همین حال، محمد مشارکه، رئیس مرکز مطالعات سیاسی، اظهار داشت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سعی دارد در ازای دادن رهبری لیست انتخاباتی جنش فتح برای انتخابات مجلس قانون‌گذاری به مروان برغوثی، اعطای صلاحیت به تصمیم‌گیری در مورد تشکیل لیست و وعده به این‌که تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار آزادی وی از طریق دولت اسرائیل و آمریکا خواهد شد، مروان برغوثی را از طریق حسن الشیخ متقاعد به عدم نامزدی در انتخابات ریاستی کند. وی افزود که برآوردها در اسرائیل نشان می‌دهد كه نامزدی برغوثی ممکن است همه معادلات را برهم زند و اسرائیل را در صحنه بین‌المللی به چالش کشد. البته برآورد دولت اسرائیل متکی به نظرسنجی‌های داخلی فلسطینی و غربی است که مروان برغوثی را برنده بی‌چوان و چرای انتخابات ریاستی پیش‌رو می‌دانند.

© IndependentArabia