جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ در فکر انشعاب و تاسیس یک حزب راست میانه

چند تن از طرفداران انشعاب که خواسته‌اند نام‌شان محفوظ باشد، بحث انشعاب را در گفتگو با رویترز تأیید کرده‌اند

عملکرد دونالد ترامپ باعث اختلافی عمیق در داخل حزب جمهوری‌خواه شده است- Brendan Smialowski / AFP

بر اساس یک گزارش، چند قانونگذار جمهوری‌خواه که از نحوه برخورد این حزب با دونالد ترامپ ناراضی هستند، در حال مذاکره برای انشعاب و تشکیل یک حزب رقیب هستند.

رویترز گزارش داده که در یک نشست اینترنتی، بیش از ۱۰۰ تن از اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه گفته‌اند که حزب نتوانسته است در مقابل آنچه آن‌ها، تلاش‌های آقای ترامپ برای تضعیف دموکراسی می‌دانند، مقاومت کند. موضوع بحث آنان این است که شاید باید منشعب شوند و یک حزب سوم راست میانه تشکیل دهند.

بر اساس این گزارش، در این گفت‌وگوها، قانونگذاران پیشین، صاحب‌منصبان در دولت‌های رونالد ریگان، جورج بوش و حتی دولت آقای ترامپ، چند سفیر سابق و استراتژیست سیاسی حضور داشته‌اند.

در این مباحثات که جمعه گذشته به شکل مجازی و با استفاده از نرم‌افزار زوم با حضور ۱۲۰ جمهوری‌خواه برگزار شده، درباره «محافظه‌کاری اصولگرا» به‌عنوان ایدئولوژی حزب و ضرورت حمایت از اید‌ه‌هایی که «ترامپ آن‌ها را به لجن کشیده» بحث شده است.

افراد حاضر در این نشست مجازی، به رویترز گفتند که حزب جدید قصد دارد لیست انتخاباتی بدهد و از نامزدهای راست میانه حزب جمهوری‌خواه، دموکرات یا مستقل حمایت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند تن از طرفداران انشعاب که خواسته‌اند نامشان محفوظ باشد، بحث انشعاب را در گفت‌وگو با رویترز تایید کرده‌اند؛ ایوان مک‌مولن، مدیر سابق سیاستگذاری در فراکسیون جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ به‌عنوان نامزد مستقل شرکت کرد، گفت که وی یکی از میزبانان این فراخوان بوده است.

جان میتنیک، مشاور حقوقی وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ، چارلی دنت، نماینده سابق جمهوری‌خواه در کنگره، الیزابت نویمان‌، معاون رئیس دفتر وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ و مایلز تیلور، دیگر مقام سابق دولت ترامپ، از جمله شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگو بوده‌اند.

این اقدام نشان دهنده وجود شکاف در حزب جمهوری‌خواه بر سر آقای ترامپ است؛ به‌ویژه پس از خشونت‌های ششم ژانویه در یورش به ساختمان کنگره، بخشی از جمهوری‌خواهان این آمادگی را دارند که منشعب شوند. جمهوری‌خواهان دیگر هنوز به شدت از رئیس‌جمهوری سابق حمایت می‌کنند.

نظرسنجی اخیر شبکه سی‌بی‌اس نیوز نشان داد که ۳۳ درصد جمهوری‌خواهان در صورتی که آقای ترامپ حزب جدیدی تشکیل دهد، به آن خواهند پیوست. ۳۷ درصد دیگر گفته‌اند که «شاید» به حزب جدید بپیوندند. ۳۰ درصد جمهوری‌خواهان هم پاسخ داده‌اند که حزب را ترک نخواهند کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان