افزایش محبوبیت دونالد ترامپ در بین جمهوری‌خواهان

آقای ترامپ در آخرین نطق خود در روز ۲۰ ژانویه، به هوادارانش تاکید کرد که «ما باز خواهیم گشت»

دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا - Drew Angerer Getty Images via AFP

میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از هنگامی که کاخ سفید را ترک کرده، افزایش یافته است. نیمی از کسانی که در یک نظرسنجی شرکت کرده‌اند می‌گویند که آقای ترامپ باید «نقشی عمده» در آینده حزب جمهوری‌خواه ایفا کند.

به گزارش موسسه آمار «مورنینگ کانسالت»، ۸۱ درصد رای‌دهندگان میان دو روز ۲۳ تا ۲۵ ژانویه در مورد آقای ترامپ نظر «مثبت» داشته‌ و۵۴ درصد آن‌ها، به شدت به این نظر معتقد بوده‌اند. این آمار به مراتب بیش از ۷۶ درصدی است که در روزهای ۱۰ تا ۱۲ ژانویه و پیش از استیضاح آقای ترامپ، نسبت به او نظری مساعد داشتند. ۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان در آن نظرسنجی، هواداران پروپاقرص آقای ترامپ بودند.

در نظرخواهی دیگری که این موسسه در فاصله دو روز ۲۲ تا ۲۵ ژانویه انجام داد، ۵۰ درصد جمهوری‌خواهان همچنین گفته‌اند که آقای ترامپ باید نقشی مهم در آینده حزب ایفا کند که نسبت به روزهای پس از شورش علیه کنگره، ۹ درصد افزایش داشته است.

محبوبیت رئیس‌جمهور سابق به دنبال وقایع ششم ژانویه افت کرد. در جریان آن رخداد، هواداران ترامپ به ساختمان کنگره که قانونگذاران برای تایید ریاست‌جمهوری جو بایدن آن جا گرد آمده بودند، حمله کردند و دست به غارت زدند. در آن روز پنج نفر کشته شدند و آقای ترامپ بار دیگر به اتهام تهییج اراذل‌واوباش، مورد استیضاح قرار گرفت. او نخستین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است که دو بار استیضاح می‌شود.

در ارتباط با دادگاه استیضاح، ۷۵ درصد جمهوری‌خواهانی که در نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که با هرگونه محکومیت رئیس‌جمهور سابق در مجلس سنا مخالف هستند. ۶۷ درصد از آن‌ها گفتند با محکومیت آقای ترامپ «به شدت مخالفند».

مسئولان استیضاح آقای ترامپ در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، روز دوشنبه لایحه استیضاح او را تایید کردند که به معنی آن است که روند دادگاه رئیس‌جمهور سابق طی سه هفته آینده در مجلس سنا آغاز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه «مورنینگ کانسالت» می‌گوید: «رای روز سه‌شنبه، نمونه دیگری است که نشان می‌دهد اعضای جمهوری‌خواه کنگره از خطر سیاسی ناشی از ضدیت با آقای ترامپ و برانگیختن خشم پایه‌های مردمی حزب، آگاه هستند.»

گفته می‌شود زنان آمریکایی نیروی پیش‌ران محبوبیت ترامپ بوده‌اند. تعداد زنانی که گفته‌اند احتمالا به حزب جمهوری‌خواه رای خواهند داد، ۱۵ درصد افزایش یافته است. آن‌ها گفته‌اند که مایلند رئیس‌جمهور سابق نقش عمده‌تری در آینده حزب ایفا کند.

درمجموع، محبوبیت آقای ترامپ (با توجه به نظر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و دموکرات) پیش از ترک کاخ‌سفید، افت کرده بود. پایین‌ترین سطح محبوبیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های «مرکز پژوهش‌های پیو»، در روزها هشت تا ۱۲ ژانویه ثبت شده، که حاکی از ۶۸ درصد عدم تایید و تنها ۲۹ درصد تایید او بوده است.

در این میان، آقای ترامپ از هنگام ترک کاخ سفید، توضیح مشخصی درباره آینده سیاسی‌ خود نداده است، اما «دفتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا» را تاسیس کرده است و از طریق آن ارتباطات و مکاتبات مردمی خود را انجام می‌دهد.

آقای ترامپ در آخرین نطق خود در روز ۲۰ ژانویه، به هوادارانش تاکید کرد که «ما به شکلی باز خواهیم گشت».

از هر ۱۰ جمهوری‌خواه، سه نفر گفته‌اند که اگر آقای ترامپ در صدر یک حزب مستقل به نام «حزب میهن‌پرست» قرار گیرد، به آن خواهند پیوست، اما ۳۶ درصد دیگر گفته‌اند در حزب کنونی جمهوری‌خواه باقی خواهند ماند. یک‌چهارم دیگر از جمهوری‌خواهانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفته‌اند هنوز نمی‌دانند چه تصمیمی در این مورد خواهند گرفت.

در نظرسنجی موسسه «مورنینگ کانسالت» درباره یک حزب جدید «میهن‌پرست»، ۵۹۹ طرفدار حزب جمهوری‌خواه و ۵۸۱ رای‌دهنده به ترامپ با حاشیه خطای چهار درصد به چشم می‌خورد.

«نظرسنجی کلی» در حمایت از استیضاح با شرکت دو هزار واجد شرایط شرکت در سال ۲۰۲۱ و با حاشیه خطای دو درصد انجام شد. نظرسنجی در مورد میزان محبوبیت آقای ترامپ در میان حزب جمهوری‌خواه هم از بین چهار هزار و ۲۹۶ رای‌دهنده جمهوری‌خواه صورت گرفته است.

© The Independent