جمهوری خواهان در تسخیر «شبح ترامپ»

حزب جمهوری‌خواه می‌کوشد قدرت ترامپ بر آینده حزب را خنثی کند

سناتورهای جمهوری‌خواه نگران‌اند سوگیری علیه ترامپ، در انتخابات بعدی به ضررشان باشد -Brendan Smialowski / AFP

اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از تقبیح ادعای نادرست دونالد ترامپ مبنی بر این که در انتخابات ماه نوامبر ریاست‌جمهوری تقلب شده، خودداری می‌کنند. این امر نمایانگر آن است که «شبح» رئیس‌جمهور سابق، تا چه حد همچنان برای حزب جمهوری‌خواه دلهره‌آور است.

نظرخواهی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که ۱۳۳ نماینده  از ۱۴۷ نماینده جمهوری‌خواه که روز ششم ژانویه علیه حکم کالج الکترال برای ریاست‌جمهوری جو بایدن رای دادند، یا همچنان از اصرار ترامپ در مورد دزدیده شدن دور دوم ریاست‌جمهوری او حمایت می‌کنند یا آن را رد نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکثریت قاطعی از اتخاذ موضع واحد خودداری کرده و بین حمایت از طرفداران پروپاقرص ترامپ که در انتخابات مقدماتی به آرای آن‌ها نیازمندند و رای میانه‌روها و مستقل‌ها که از ادعای آقای ترامپ در مورد تقلب دلزده‌اند، مردد هستند؛ زیرا آن‌ها به رای گروه دوم هم احتیاج دارند تا به پیروزی در انتخابات علیه نامزد حزب دموکرات در حوزه انتخابیه آن‌ها، کمک کند.

جان هِیلمَن، تحلیلگر امور داخلی آمریکا، در شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» به این که سایه آقای ترامپ تا چه حد بر نحوه تفکر آن‌ها سایه انداخته، اشاره کرده است. او می‌گوید: «هنوز تمامی نمایندگان جمهوری‌خواه از شبح ترامپ دلهره دارند.» او می‌افزاید که بسیاری از جمهوری‌خواهان معتقدند که باید به خاطر اجتناب از این که آقای ترامپ در انتخابات مقدماتی از چالش‌هایی حمایت کند که برای آن‌ها مشکلات سیاسی به بار آورد، باید هوای او را داشته باشند.»

آقای هیلمن در ادامه می‌گوید: «این بزدلانه است؛ مضحک است که آن‌ها بیشتر به منافع سیاسی خودشان فکر می‌کنند تا منافع حزب.»

یک نظرخواهی در روزهای ۲۲ تا ۲۵ ژانویه نشان داد که ۸۱ درصد رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه همچنان طرفدار آقای ترامپ هستند. اما ۲۰ درصد دیگری که در نظرخواهی شرکت کرده بودند گفتند که خواهان محکومیت آقای ترامپ در دادگاه استیضاح هستند. ۵۶ درصد نیز گفته‌اند خواهان شرکت کردن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ هستند.

برای مقابله با چنین زمینه‌هایی است که حزب جمهوری‌خواه می‌کوشد قدرت ترامپ بر آینده حزب را خنثی کند. تقریبا یک ماه پس از وقایع ششم ژانویه، حزب جمهوری‌خواه همچنان به دلیل ادعای آقای ترامپ در مورد دزدیده شده انتخابات از او، فلج مانده است.

الکس کُنانت، یک استراتژیست حزب جمهوری‌خواه به خبرگزاری رویترز گفت که نمایندگانی که در حمایت از تقلب در انتخابات رای دادند، این کار را از ترس از دست دادن پایگاه مردمی خود کردند؛ اکثریت قاطعی که هنوز به شدت حامی و طرفدار آقای ترامپ هستند. مقامات منتخب مناطقی که برتری دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آنها در نوسان است یا سناتورهای ایالتی، ممکن است موقعیت خود را به خاطر آرای مردم از دست بدهند.

آقای کنانت می‌گوید: «در هر انتخاباتی که آرای رای‌دهندگان مستقل، یک عامل (تعیین‌کننده) است، اوضاع عجیب می‌شود... به همین دلیل سناتورها در مورد حمایت از نظر تقلب در انتخابات تردید دارند.»

در میان ۱۴۷ نماینده جمهوری‌خواه، ۴۳ نفر از نواحی یا ایالاتی هستند که با کمتر از ۲۰ امتیاز اختلاف، پیروز شده‌اند و ۲۰ تن از مقامات این مناطق، با کمتر از ۱۰ امتیاز تفاوت در انتخابات به برتری دست یافته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان