جایزه ۱۰۰ میلیون دلاری ایلان ماسک برای از حذف دی‌اکسید کربن

مدیرعامل اسپیس‌اکس و تسلا گفت بنیاد جایزه اکس، این مسابقه را برای چهار سال برگزار خواهد کرد

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت خودروهای برقی تسلا و برنامه فضایی اسپیس‌ایکس - Bill Pugliano/Getty Images/AFP

ایلان ماسک وعده داده ۱۰۰ میلیون دلار خرج مسابقه‌ جهانی جدیدی ‌خواهد کرد تا تیم‌های شرکت کننده در آن راهی برای از بین بردن دی‌اکسید کربن از اتمسفر زمین بیابند.

مدیرعامل اسپیس‌اکس و تسلا گفت بنیاد جایزه اکس، این مسابقه را برای چهار سال برگزار خواهد کرد و هدف نهایی آن دستیابی به «سطوح منفی کربن و نه حتی خنثی کردن آن» خواهد بود.

آقای ماسک در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد گفت: «این یک مسابقه نظری نیست. ما تیم‌هایی می‌خواهیم که سیستم‌هایی واقعی بسازند که بتواند تاثیری قابل اندازه‌گیری و در  مقیاسی عظیم در حد گیگاتُن داشته باشد هر چقدر که هزینه بردارد. زمان در حال حاضر بسیار مهم است.»

به گزارش شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، آقای ماسک که پیشتر در سال جاری به عنوان ثروتمندترین مرد جهان از جف بزوس، مدیر آمازون عبور کرد، ثروتی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار دارد. به عنوان یکی از بنیان‌گذاران پی‌پال، یکی از پیشگامان پرداخت آنلاین، ثروت ایلان ماسک اکنون بیشتر حاصل شرط‌بندی در سرمایه‌گذاری روی فروش فناوری‌های آینده‌گرایانه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسلا به عنوان شرکت پیشگام تولید خودروهای برقی امیدوار است آینده پایدارتری را برای زمین خلق کند. در همین حال، بلندپروازی‌های اسپیس‌اکس در زمینه تحول بشر به یک گونه چند سیاره‌ای است.

وبسایت این بنیاد در توصیف جایزه اکس نوشته «بزرگ‌ترین جایزه تشویقی در طول تاریخ که برای مقابله با بزرگ‌ترین تهدید روبه‌روی بشر» در نظر گرفته شده است.

این وبسایت اظهار داشت: «دانشمندان ارشد دنیا تخمین زده‌اند که ما احتمالا باید تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۶ گیگاتن دی‌اکسید کربن را از جو زمین بزداییم و بعد از آن تا سال ۲۰۵۰ سالانه ۱۰ گیگاتن دیگر را بزداییم تا جلوی بدترین تاثیرات تغییرات اقلیمی را بگیریم. برای این که بشر به هدف معاهده پاریس در محدود کردن افزایش دمای زمین دست یابد، ما نیاز به ابداع فناوری‌هایی جسورانه داریم. ما همچنین به افزایش اقداماتی  نیاز داریم که فراتر از محدود کردن میزان انتشار دی‌اکسید کربن رفته و درواقع دی‌اکسید کربن موجود در هوا و اقیانوس‌ها را بزداید.»

این وبسایت همچنین نوشته: «این مسابقه چهار ساله از تمام مخترعان و تیم‌های سراسر سیاره  زمین دعوت می‌کند تا راه‌حل‌هایی را برای زدایش مستقیم دی‌اکسید کربن از جو و اقیانوس‌ها خلق و ارائه کنند. راه‌حل‌هایی که ظرفیت زدایش گیگاتنی دی‌اکسید کربن را داشته باشد و بتواند این گاز را برای همیشه به نحوی که برای محیط زیست مضر نباشد، محبوس کند.»

جزئیات کامل جایزه اکس، در روز زمین در ۲۲ آوریل منتشر خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی