«کادر درمان ایران با اسپوتنیک وی واکسینه می‌شوند»

سایر اقشار مردم باید منتظر واکسن‌های سبد کواکس و تولید داخل باشند

دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی برای کادر درمان در نظر گرفته شده است - ATTA KENARE / AFP

کیانوش جهان‌پور، رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت با اشاره به واردات واکسن از کشورهای مختلف گفت برای کادر درمان بهترین انتخاب را داشتیم که واکسن اسپوتنیک وی است و واکسن‌های سبد کواکس هم در آینده خواهد رسید که واکسن سایر اقشار از آن محل تأمین می‌شود.

به گزارش برنا او در مورد واکسیناسیون کادر درمان گفت:«دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی برای کادر درمان در نظر گرفته شده است که تا فروردین‌ماه واکسینه کنیم، چرا که هر ده روز یک محموله از این واکسن را دریافت می‌کنیم. بااین‌حال هنوز برنامه‌ای برای توزیع داروخانه‌ای واکسن وجود ندارد.»

او در مورد واکسیناسیون عمومی مردم نیز گفت: «تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در دستور کار است. همچنین واکسن‌های سبد کواکس هم خواهد رسید و سایر اقشار، واکسن را از آن محل تأمین می‌کنند و اواخر بهار هم شاهد تولید انبوه واکسن‌های ایرانی هستیم.»

جهان‌پور همچنین در مورد زمان‌بندی تزریق واکسن تأکید کرد واکسن کرونا فعلاً به‌صورت رایگان در شبکه بهداشتی وجود خواهد داشت و این واکسن به افراد داوطلب بر اساس اولویت‌بندی که در سند شورای اخلاق پزشکی تدوین و تصویب شده تزریق می‌شود.

پیش‌تر، مینو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت، با اشاره به این‌که واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه از سوی هیچ کشوری تأیید نشده است، گفته بود:«تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، کیانوش جهان‌پور سخنان مینو محرز را «اظهار نظر سلیقه‌ای» خواند و گفت که او «شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارد».

در همین راستا، روز ۱۲ بهمن سازمان نظام‌پزشکی نیز اعلام کرد که ۹۸ نفر از اعضای این سازمان در نامه‌ای به حسن روحانی، در خواست کردند که مدارک و مستندات و دلایل تأیید این واکسن در اختیار صاحب‌نظران جامعه پزشکی قرار بگیرد؛ امری که اتفاق نیفتاده است.

«اسپوتنیک وی» نام تجاری واکسن گام‌- کووید‌-‌واک (Gam-KOVID-Vak) است که مؤسسه پژوهشی میکروبیولوژی و همه‌گیرشناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، آن را با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تأمین‌کننده مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری این کشور) تولید کرده است.

این واکسن که با روش استفاده از ویروس ضعیف شده ساخته شده، در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسیده است.

به گفته جهانپور گزینه دیگری که وزارت بهداشت در نظر دارد، واردات واکسن هندی است. او در این باره گفت در حال حاضر واکسنی که در حال بررسی است و مجوزش هنوز صادر نشده واکسن کووکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک کشور هندوستان است.

 واکسن «کوواکسن» است که از طرف بهارات بایوتک تولید شده و عرضه آن با نگرانی‌هایی از جانب پزشک‌ها مواجه شده چرا که اطلاعات آزمایشی این واکسن منتشر نشده است و متهم شده که روند اخذ مجوز آن با عجله پیموده شده است.

چند شرکت در هند در حال تولید واکسن کرونا هستند. یکی دیگر از واکسن‌های تولیدی که در خود هند استفاده می شود، تحت عنوان «کوویشیلد» از سوی مؤسسه سرم هند، بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن دنیا، عرضه می‌شود. این واکسن در خود هند مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده است.

این جنجال باعث افزایش تردیدها درباره ایمنی و تأثیر واکسن‌های کووید -۱۹ در هند شده است گرچه البته هیچ مدرک محکمی هم درباره عوارض جانبی ناخواسته آن‌ها وجود ندارد.