دانشمندان چینی از طریق ژن‌درمانی روند پیری را کُند می‌کنند

در این روش، ژن «کات۷» که عامل اصلی پیری است، غیرفعال می‌شود

این روش خاص برای تاخیر در روند پیری، اولین بار در جهان مورد استفاده قرار گرفته است - pixabay

دانشمندان در پکن روش ژن‌درمانی جدیدی را ابداع کرده‌اند که تاثیرات پیری در موش‌ها را معکوس می‌کند و طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. این یافته‌ها ممکن است روزی منجر به ایجاد روند مشابهی در انسان شود.

بنا به گزاش رویترز، مقاله‌ای در اوایل ماه جاری در نشریه «ساینس ترنزیشنال ساینس» منتشر شده و به شرح این روند پرداخته است. دانشمندان در این تحقیق به غیر فعال کردن ژن «کات۷» (kat7) که عامل اصلی در روند پیری سلول است، اشاره می‌کنند.

پروفسور «کیو جینگ» استاد راهنمای این طرح و متخصص پیری و پزشکی احیا، از موسسه جانورشناسی در آکادمی علوم چین (سی‌ای‌اس) می‌گوید که از روش درمانی خاصی استفاده کرده‌‌اند و نتایج به دست آمده برای اولین بار در جهان حاصل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور کیو اظهار داشت: « پس از طی ۶ الی ۸ ماه، در روند ظاهری و قوای بدنی موش‌های تحت آزمایش بهبود ایجاد شد. نکته مهم‌تر این است که ۲۵ درصد به طول عمر آنها افزوده شده است.»

گروهی از زیست‌شناسان از بخش‌های مختلف سی‌ای‌اس با استفاده از روش CRISPR/Cas9 هزاران ژن عامل پیری سلول را غربالگری کرده‌اند. بنا بر اظهارات کیو، آنها از بین ۱۰ هزار ژن، ۱۰۰ ژن  را شناسایی کردند و متوجه شدند که ژن کات۷ در کمک به روند پیری سلول نقش مهمی دارد.

وی  گفت: «ما عملکرد ژن‌ها را در سلول‌های مختلف، سلول‌های بنیادی انسان، سلول‌های نمونه مزانشیمی ، سلول کبدی انسان و موش مورد آزمایش قرار دادیم و هیچ‌گونه آسیب سلولی را مشاهده نکرده‌ایم. در موش‌ها هم با هیچ عارضه جانبی مواجه نشدیم. با وجود این، چنین روشی برای آزمایش‌های انسانی هنوز باید راه درازی را طی کند.»

پروفسور کیو گفت که امیدوار است در مرحله بعدی بتوانند این روش را روی پستانداران آزمایش کنند؛ چنین کاری البته نیازمند در اختیار داشتن بودجه بسیار و نیز انجام تحقیقات گسترده‌تر است.

وی گفت: «امیدواریم که در آینده بتوانیم روشی برای تاخیر پیری، حتی در درصدی جزئی، کشف کنیم.»  

بیشتر از علوم