سرقت ۳۱۶ میلیون دلاری هکرها برای کمک به پروژه سلاح هسته‌ای کره شمالی

رخنه‌گران وابسته به کره شمالی، عملیاتی علیه نهادهای مالی و صرافی‌های مجازی انجام داده‌اند

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی - Jung Yeon-je / AFP

بنا به گزارشی که به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم شده، کره شمالی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از راه هک و رخنه‌گری اینترنتی بیش از ۳۱۶ میلیون دلار (۲۲۹ میلیون پوند)‌ برای پیشبرد برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی خود به دست آورده است.

بر اساس این گزارش که از سوی کشوری ناشناس ارائه شده، گروهی از کارشناسان که بر تحریم‌های پیونگ‌یانگ نظارت می‌کنند، گفته‌اند که کره شمالی «از سال ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ جمعا دارایی‌هایی مجازی به ارزش تقریبی ۳۱۶.۴ میلیون دلار سرقت کرده‌است.»

طبق گزارش این هیئت کارشناسی، کره شمالی توانسته تحریم‌ها را دور بزند، سلاح‌های خود را تکمیل کند، نفت قاچاق وارد کند، به مجاری بانکی بین‌المللی دسترسی یابد، و «فعالیت‌های بدخواهانه مجازی» انجام دهد.

آخرین گزارش هیئت حاکی است که در سال ۲۰۲۰ هکرها یا رخنه‌گران وابسته به کره شمالی، عملیاتی علیه نهادهای مالی و صرافی‌های مجازی انجام دادند تا برای توسعه برنامه تسلیحاتی این کشور پول به دست آورند. به ادعای این گزارش، کره شمالی در این فرایند مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را به دست آورده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان در این گزارش گفته‌اند: «کره شمالی در رژه‌های نظامی خود،‌ سیستم‌های موشکی کوتاه‌برد، میان‌برد، زیردریایی‌پرتابی و موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما به نمایش گذاشت. همچنین اعلام کرد که کلاهک‌های موشکی بالیستیک جدیدی را آزمایش خواهد کرد و سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای خواهد ساخت و زیرساخت موشک‌های بالیستیک خود را گسترش خواهد داد.»

در واقع،‌ در ژانویه ۲۰۲۱،‌ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در طول کنگره عظیم حزب حاکم از تقویت «بازدارندگی هسته‌ای» کشورش صحبت کرد.

از سال ۲۰۰۶ که کره شمالی آزمایش هسته‌ای انجام داد، این کشور ‌با تحریم‌های سنگین شورای امنیت سازمان ملل روبه‌روست،‌ اما با وجود این، به آزمایش سلاح‌های خود ادامه داده است. هدف تحریم‌ها، محدود کردن صادرات به کره شمالی است تا این کشور برنامه‌های توسعه تسلیحات خود را کنار بگذارد.

در این گزارش همچنین آمده است که با کره شمالی را قویا تایید می کند، به‌خصوص از طریق کارگزاران موجودی‌های مجازی در چین که ارزهای مورد پشتیبانی دولت‌ها از جمله دلار آمریکا را می‌خرند.

در این گزارش گفته شده که «تحلیل‌های مقدماتی» ارتباط این فعالیت‌ها با کره شمالی را تایید می‌کنند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان