مستند جدید؛ وقتی ترزا می و ترامپ دست یکدیگر را گرفته بودند

ترزا می از این که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دستش را گرفته «غافلگیر» شده بود

ترزا می نخست وزیر سابق بریتانیا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

یک مستند جدید فاش کرده است که ترزا می، می‌خواسته به همسرش تلفن کند تا قبل از آن که موضوع «به رسانه‌ها برسد»،‌ به او خبر دهد که وقتی او و دونالد ترامپ، دست‌های همدیگر را گرفته ‌بودند، از آن‌ها عکاسی شده است.

یک دستیار سابق خانم می، گفت که این برخورد ناجور زمانی رخ داد که نخست‌وزیر وقت بریتانیا به کاخ سفید سفر کرده بود تا آقای ترامپ را ترغیب کند برای حمایت از ناتو، بیانیه‌ای صادر کند.

به گفته این دستیار خانم می، که در مستند ساخت شبکه خبری بی‌بی‌سی با نام «ترامپ جهان را می‌گیرد»، ساخته نورما پرسی، دیده می‌شود، هنگام قدم زدن خانم می و آقای ترامپ در کاخ سفید، خانم می از این که رئیس‌جمهور سابق آمریکا دستش را گرفته بود، «غافلگیر» شده است.

فیونا مک‌لیود هیل، مدیر مشترک سابق کارکنان دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، گفت‌: «او هنگام عبور از میان ستون‌های کاخ سفید دست خانم می را گرفت و این کار باعث تعجب همه ما و  نیز ترزا شد.» او افزود: «اما فکر می‌کنم خانم می احساس کرد که واقعا نمی‌تواند دستش را از دست او خارج کند و از این رو، در موقعیت دست‌دردست، گرفتار شده بود. اولین چیزی که گفت این بود که باید به فیلیپ تلفن کنم تا قبل از رسیدن خبر به رسانه‌ها، به او بگویم که با یک مرد دیگر دست‌دردست بوده‌ام.»

دستیاران رهبر سابق بریتانیا و همچنین نزدیکان آقای ترامپ این رویارویی را توضیح داده‌اند و آن را در چارچوب کشف روابط رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده آمریکا با دیگر رهبران جهان، قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر سابق بریتانیا هنوز به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر درباره این ادعاها پاسخی نداده است.

در طول دیدار خانم می، هر دو رهبر در نشست خبری بر تحکیم تعهد خود به «مناسبات ویژه»‌ میان آمریکا و بریتانیا تاکید کردند. خانم می آن زمان گفت که «حتی مناسبات ویژه قوی‌تر»‌ میان دو کشور، به نفع جهان خواهد بود.

کی‌تی مک‌فارلند، معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا، در این مستند می‌گوید که گفته می‌شود خانم می این «تصویر»‌ را ارایه داد که او رهبری در حد «قدرت»‌ آقای ترامپ نیست.

تامس شنون، معاون سابق وزارت خارجه در امور سیاسی، در این مستند می‌گوید که خانم می، بعدا در همین سفر و هنگام صرف ناهار با آقای ترامپ، «کاملا» در معرض نطق مسلسل‌وار آقای ترامپ درباره نظراتش، قرار گرفته بود. طبق این مستند، خانم می تلاش کرده است تا بحث را به سوی ولادیمیر پوتین بکشاند و از آقای ترامپ سؤال کرده که آیا با او صحبت کرده یا نه و آقای ترامپ هم پاسخ منفی داده است.

گفته می‌شود رئیس ستاد کارکنان آقای ترامپ، به رئیس‌جمهور اطلاع داده که در واقع آقای پوتین با کاخ سفید تماس گرفته است اما آنان تماس را برقرار نکرده‌اند و برای پاسخ به تماس تلفنی او، زمان تعیین شده است. خانم هیل در توضیح عصبانیت آقای ترامپ پس از این مسئله توضیحی داده است و می‌گوید که چگونه «آقای ترامپ در این لحظه نه نارنجی، بلکه سرخ شده بود. از کوره در رفت. عصبانی!»

زبان بدن غیرمعمول رئیس‌جمهور هنگام خوش‌وبش با سیاستمداران بلندپایه، اغلب در دوران ریاست‌جمهوری او، به سرخط خبرها بود و کارشناسان گفته‌اند که او اغلب از این روش برای ابراز تسلط خود استفاده می‌کرده است.

آقای ترامپ، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را نیز در هنگام سفر او به واشنگتن در سال ۲۰۱۸، به شکل مشابهی برای گردش در کاخ سفید هدایت کرده است.

فرانسوا اولاند، در مستند فوق گفت که هنگام مشاوره به آقای مکرون، جانشین خود، درباره آقای ترامپ ابراز نگرانی کرده است. آقای اولاند تاکید کرد که به آقای مکرون توصیه کرده است: «از دونالد ترامپ هیچ‌ انتظاری نداشته باش. فکر نکن که می‌توانی ذهن او را تغییر دهی. گمان نکن که تحریک کردن یا فریب دادن او ممکن است.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حال حاضر با دومین دادگاه استیضاح مواجه است و قرار است برای دومین بار در نهم فوریه، در مجلس سنا محاکمه شود.

مستند «ترامپ جهان را می‌گیرد» روز چهارشنبه ساعت ۹ شب در شبکه دو بی‌بی‌سی به نمایش در آمد.

© The Independent