آیا ترامپ می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند؟

تا وقتی که مجلس سنا ترامپ را محکوم نکند، احتمالاً مانعی بر سر راه رسیدن دوباره وی به قدرت از طریق انتخابات وجود ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا و همسرش ملانیا - AFP

دونالد ترامپ تاریخ‌ساز شد چون نخستین رئیس‌جمهوری است که دو بار در مجلس نمایندگان ایالات متحده استیضاح شده است و چنین امری در تاریخ آمریکا سابقه نداشت.

اما این به معنای پایان یافتن کار وی در قلمرو سیاست نیست و او می‌تواند برای راه‌یابی دوباره به کاخ سفید، در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند.

براد پارسکیل، رییس پیشین کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری سابق هم از وی خواسته «شهیدوار» دوباره در انتخابات شرکت کند. به اعتقاد او، استیضاح فقط محبوبیت وی را در میان هواداران جنبش وی به نام ماگا(دوباره به آمریکا عظمت بدهیم) افزایش می‌دهد. این همه در صورتی محقق خواهد شد که آقای ترامپ در جلسه استیضاح در مجلس سنا محکوم نشود؛ جلسه‌ای که از روز سه‌شنبه آغاز شد.

آقای ترامپ در استیضاح دوم و بی‌سابقه‌اش که در ماه ژانویه در مجلس نمایندگان ایالات متحده برگزار شد با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف محکوم شد. در آن استیضاح ده نماینده جمهوری‌خواه نیز در مخالفت با وی به دمکرات‌ها پیوسته بودند.

او به اتهام تحریک هواداران خود به برپاکردن «نبردی جهنمی» محکوم شد، تحریکی که سبب شد برخی از هواداران او در ششم ژانویه به ساختمان کنگره حمله کنند تا نگذارند پیروزی جو بایدن در انتخابات به تأیید برسد.

اما استیضاح رسمی در مجلس نمایندگان یک گام از فرایند استیضاح است و تا وقتی که مجلس سنا نیز آقای ترامپ را محکوم نکند، احتمالاً مانعی بر سر راه رسیدن دوباره وی به قدرت از طریق انتخابات وجود ندارد.

مجلس سنا طبق قانون اساسی اختیار دارد آقای ترامپ را برای همیشه از دست‌یابی به «هر گونه قدرت متضمن افتخار، اعتماد یا منفعت در ایالات متحده» محروم کند. این کار تنها در صورتی رخ می‌دهد که مجلس سنا با دوسوم آرا یعنی ۶۷ رای، آقای ترامپ را محکوم کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر مجلس سنا رای به محکومیت بدهد سپس می‌تواند در مورد موارد محرومیت رئیس‌جمهوری سابق و از جمله محرومیت او از شرکت دوباره در انتخابات تصمیم بگیرد.

طبق قانون اساسی «حکم استیضاح نباید از برکناری از قدرت و محرومیت از برخورداری و بهره‌مندی از هر گونه قدرت متضمن افتخار، اعتماد یا منفعت در ایالات متحده فراتر برود.»

در تاریخ ایالات متحده فقط سه مقام رسمی انتخابی یعنی قضات پیشین فدرال وست همفریس، رابرت آرچیبالد و تامس پورتوس برای همیشه از به دست گرفتن قدرت در آینده محروم شده‌اند. در قانون اساسی نیامده است که حکم محرومیت به اکثریت مطلق آرا نیاز دارد و مجلس سنا در گذشته با اکثریت ساده نیز رای به محرومیت داده است.

اما حتی پیش از آغاز استیضاح نیز، ۴۵ عضو از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا، استیضاح دوباره ترامپ را مخالف قانون اساسی دانسته و به جلوگیری از آن رای داده بودند؛ بنابراین کسب دوسوم آرا برای صدور حکم محکومیت خیلی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

اگر آقای ترامپ حکم محرومیت دریافت نکند و تصمیم بگیرد دوباره در انتخبات شرکت کند، از جایگاه نیرومندی برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان برخوردار خواهد بود زیرا طبق نظرسنجی پولتیکو/ مورنینگ کانسالت ۴۲ درصد جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ به او رای می‌دهند.

این میزان، البته از ۵۴ درصد بعد از حمله به ساختمان کنگره کمتر است، اما همچنان به‌طور چشمگیری از آرای سایر نامزدهای بالقوه مثل مایک پنس(۱۶درصد)، دونالد ترامپ پسر(۶درصد)، تد کروز(۶درصد)، میت رامنی(۶درصد) و نیکی هیلی(۵درصد) بیشتر است.

© The Independent

بیشتر از جهان