تلاش هکرها برای مسموم کردن آب‌لوله کشی، تحقیقات پلیس

یک رخنه‌گر می‌خواست میزان مواد شیمیایی آب را تا سطح خطرناکی افزایش دهد

پلیس فلوریدا هنوز در باره عاملان حمله اظهار نظر نکرده است - DOUGLAS P. DEFELICE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

پلیس فلوریدا روز دوشنبه گفت  یک هکر درصدد مسموم کردن آب شهری در فلوریدا برآمده بود. 

به گفته مقامات مسئول، یک هکر به سامانه کنترل از راه دور تصفیه آب شهر «اوُلدزمار» راه پیدا کرده بود و درصدد برآمده بود تا میزان مواد شیمیایی آن را تا سطح خطرناکی افزایش دهد. 

باب گوالتیِری، رئیس اداره پلیس ناحیه «پینالِس» در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به این که افزایش ماده شیمیایی آب به معنای بالارفتن سطح دی اکسید سدیم به میزانی خطرناک برای مصرف انسان است، گفت: «هکر سطح دی اکسید سدیم آب را از حدود یک بخش در یک میلیون به ۱۱.۱۰۰ بخش در یک میلیون رساند.» 

آقای گوالیتری در پاسخ به این سؤال که آیا این یک حمله شیمیایی تروریستی علیه ساختار حساس کشور بوده است، گفت عاملان این حمله به ابزاری «پیشرفته» برای عبور از سامانه نیاز داشتند.   

«آن‌ چه رخ داد این بود که شخصی سامانه را نه یک‌بار بلکه دوبار هک کرد… برنامه را باز کرده و سطح یک ماده سوزان (دی اکسید سدیم) را از ۱۰۰ به ۱۱.۱۰۰ بخش در یک میلیون تغییر داده است. بنابراین هر مُهری که می‌خواهید روی آن بزنید، واقعیت این است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

آقای گوالیتری افزود این افزایش چشمگیر و بالقوه خطرناک دی اکسید سدیم بود که ماده اصلی برای تمیز کردن لوله‌های آب است. 

از این ماده همچنین برای کنترل میزان اسید و تصفیه فلزات از آب آشامیدنی استفاده می‌شود. «اولدزمار» چاه‌های آب خود را دارد که نیازمند تاسیسات تصفیه پیش از مصرف است. 

پلیس می‌گوید این حمله ساعت ۸ بامداد روز جمعه ۵ فوریه صورت گرفت که در جریان آن یک هکر از راه دور وارد سامانه کامپیوتری تاسیسات آب که علاوه بر دیگر دستگاه‌ها میزان مواد شیمیایی آب مصرفی را کنترل می‌کند، شد. 

آقای گوالتیری گفت: «دسترسی از راه دور کوتاه‌مدت بود و مامورمسئول شرکت آب توجه چندانی به آن نکرده بود زیرا رئیس او و دیگران در موارد مختلف برای نظارت بر سامانه وارد صفحه کامپیوتر او می‌شدند.»   

هکر بار دیگر در ساعت ۱.۳۰ دقیقه بعدازظهر به مدت سه تا پنج دقیقه وارد سامانه کامپیوتری شد و سطح مواد شیمیایی مخزن تصفیه آب را به ۱۱.۱۰۰ بخش در یک میلیون تغییر داد. 

پس از خروج هکر از سامانه، مامور مسئول بلافاصله میزان ماده شیمیایی رابه سطح عادی خود برگرداند. 

آقای گوالتیری گفت: «از آن جایی که مامور مسئول متوجه افزایش ماده شیمیایی شده بود و بلافاصله آن را پائین آورده بود، در هیچ مرحله‌ای آب تصفیه شده با خطر روبه‌رو نشد. مهم این است که مردم به خطر نیفتادند.» 

مسئولان می‌گویند حتی اگر افزایش این ماده بلافاصله ردیابی نمی‌شد نیز ۳۶ ساعت طول می‌کشید که به سامانه توزیع آب عمومی برسد و حتی در این شرایط جریان آب مصرفی مردم مورد آزمایش قرار گرفته و متوقف می‌شد. 

در این میان، اقداماتی برای مسدود کردن دستیابی به سامانه تصفیه آب از راه دور درنظر گرفته شده است و تحقیقات جنایی با همکاری اداره پلیس فدرال (اف بی‌آی) و سرویس‌های مخفی در جریان است. 

پلیس هنوز پیرامون عاملان این حمله یا این که آیا منشاء آن در داخل یا خارج از مرزهای ایالات متحده بوده، اظهارنظر نکرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان