«چهار واکسن ضدکرونای دیگر از منابع خارجی در راه است»

مقام‌های بهداشتی ایران می‌گویند آسترازنکا از سوئد و کره‌جنوبی، سینوفارم از چین و یک واکسن خارجی دیگر وارد می‌شوند

وزیر بهداشت ایران شرط ورود واکسن خارجی را گذراندن فاز ۳ انسانی و استفاده از آن در چند کشور دیگر به‌جز تولیدکننده اعلام کرد- ATTA KENARE / AFP

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد علاوه‌بر واکسن اسپوتنیک وی روسیه که واکسیناسیون با آن آغاز شده است، قرار است واردات چهار واکسن معتبر دیگر شامل واکسن آسترازنکا از سوئد، واکسن سینوفارم چین و دو واکسن دیگر نیز آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید نمکی روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه، در مراسم آغاز واکسیناسیون ضدکرونا در ایران افزود که این چهار واکسن دیگر هم «در قالب کواکس و قراردادهای دیگر در راه است».  

وزیر بهداشت ایران شرط ورود واکسن کرونا از منابع خارجی را گذراندن «فاز ۳ آزمایش انسانی» و استفاده از واکسن «در چند کشور معتبر دیگر، علاوه‌بر کشور تولیدکننده» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز سه‌شنبه از واردات واکسن «آسترازنکا-آکسفورد» از مبداء کره‌جنوبی خبر داد و گفت: «در گام اول ۴میلیون و ۲۰۰هزار دز واکسن آسترازنکا از مبدا کره‌جنوبی ظرف هفته‌های آتی از سبد مشترک کواکس خریداری شده و وارد خواهد شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که واکسن آسترازنکا علاوه‌بر بریتانیا، در بلژیک، روسیه، هند و کره‌جنوبی نیز تولید می‌شود.

پس از سخنرانی علی خامنه‌ای مبنی‌بر ممنوعیت ورود واکسن ضدکرونا از آمریکا و بریتانیا، مقام‌های بهداشتی ایران تلاش کرده‌اند تا واکسن دانشگاه آکسفورد را که با همکاری شرکت داروسازی بریتانیایی- سوئدی آسترازنکا تولید شده‌ است، از منابع دیگر خریداری کنند. به‌جز خریداری این واکسن از سوئد و کره جنوبی که به‌طور رسمی اعلام شد، محمدرضا  ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران، نیز ماه گذشته از احتمال خرید واکسن آسترازنکا از کشور هند خبر داده بود.

برنامه جهانی کواکس (COVAX) که با هدف تسریع در ساخت و تولید واکسن‌های کووید-۱۹ و اطمینان از توزیع عادلانه آن‌ها راه‌اندازی شده‌ است، زیر نظر سازمان بهداشت جهانی(WHO)، سامان‌دهی توزیع واکسن‌های تأییدشده در این سازمان را برعهده دارد.

ماه گذشته، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، از خرید بیش از ۱۶میلیون دز واکسن کرونا ازطریق برنامه کواکس خبر داده بود؛ اما نوع واکسن‌ها و کشور تولیدکننده آن‌ها را اعلام نکرده بود.

واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت شرکت گامالیای روسیه ۱۶ بهمن‌ماه وارد ایران شد و از روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه واکسیناسیون با این واکسن در ایران آغاز شد.