نامزد تازه اصولگرایان برای ریاست جمهوری در سکوت و سردرگمی اصلاح‌طلبان

در حالی که اصلاح‌طلبان همچنان سرگرم آزمودن شرایط و یافتن نامزد مطلوب خود هستند، در جناح اصولگرا، جنب و جوش بیشتری به چشم می‌خورد.

حمیدرضا حاجی بابایی می‌گوید روبوسی چند نفر در نماز جمعه تکلیف نامزدهای اصلی را روشن می‌کند- عکس نشریه پیام همدان

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی، به‌طور تلویحی از آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خبر داده و گفته است: «من یک طرف قضیه‌ هستم یک طرف دیگر مردم هستند. ۵۰ درصد ما راضی هستیم، ۵۰ هم مردم باید بخواهند.»

او در گفت‌وگو با نشریه محلی «پیام همدان» البته توضیح داده که عوامل دیگری در نامزدی یک فرد برای انتخابات ریاست جمهوری موثرتر است.

حاجی بابایی گفته است: «همه ما، چه نمایندگان و وزرا، کاندیدای ریاست جمهوری هستیم. اگر چند وقت مانده به ریاست جمهوری به نماز جمعه رفتیم و ۸-۷ نفر با ما دیده‌بوسی کنند، تکلیف روشن می‌شود.»

حمیدرضا حاجی بابایی، شش دوره نماینده مجلس بوده است. او در کابینه دوم محمود احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش بود.

حاجی بابایی تازه‌ترین چهره در میان جناح اصولگرای جمهوری اسلامی است که در سکوت نسبی جناح رقیب، برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده سخن می‌گوید.

در حالی که اصلاح‌طلبان همچنان سرگرم آزمودن شرایط و یافتن نامزد مطلوب خود هستند، در جناح اصولگرا، که در شرایطی مشابه توانست اکثریت مجلس یازدهم را تصاحب کند، جنب و جوش بیشتری به چشم می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه در رقابت‌های انتخاباتی در جمهوری اسلامی، تا کسی ثبت نام نکند و صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تایید نشود، نمی‌توان از نامزدی کسی اطمینان یافت، براساس اظهارات افراد یا چهره‌های نزدیک به آنان، تا کنون از آمادگی کسانی مانند سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبا سپاه پاسداران، عزت‌الله ضرغامی، از فرماندهان پیشین سپاه و رئیس اسبق صدا وسیما حسین دهقان، از فرماندهان سپاه و وزیر پیشین دفاع، به عنوان نامزدهای احتمالی در انتخابات پیش رو نام برده شده است.

با این همه، به‌نظر می‌رسد ترکیب فهرست نهایی نامزدها، تا اواسط فروردین ماه سال آینده و پایان مهلت ثبت‌نام از نامزدها مشخص نخواهد شد.

به‌طور سنتی در جمهوری اسلامی، اصلی‌ترین نامزدها، در آخرین روزها و دقایق پرده از تصمیم خود برمی‌دارند. در گمانه‌زنی محافل سیاسی و مطبوعاتی جمهوری اسلامی، از کسانی مانند ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین، به‌عنوان نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ یاد می‌شود.

با اعلام ترکیب هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از سوی شورای نگهبان، به‌نظر نمی‌رسد چهره شناخته شده‌ای در میان طیف‌های موسوم به اصلاح‌طلب و معتدل بخت چندانی برای تایید صلاحیت و رقابت داشته باشد.

اعضای این هیئت که وظیفه تایید صلاحیت نامزدها را برعهده دارد، همگی از چهره‌های شناخته شده طیف تندرو اصولگرا هستند، با این همه، تصمیمات شورای نگهبان نیز تابعی از شرایط سیاسی روز بوده و این احتمال وجود دارد که فهرست نهایی نامزدها دچار تغییراتی شود که در حال حاضر چندان قابل پیش‌بینی نیست.