«ایران و کره شمالی همکاری موشکی را از سر گرفته‌اند»

رویترز می‌گوید این همکاری شامل انتقال قطعات کلیدی است که آخرین مورد آن در سال ۲۰۲۰ انجام شده است

ایران و کره شمالی در گذشته نیز همکاری نزدیکی در زمینه توسعه فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای داشتند-IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

بنابر گزارش سازمان ملل که خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، ایران و کره شمالی همکاری در زمینه پروژه‌های توسعه موشک‌های دوربرد را از سر گرفته‌اند. این همکاری شامل انتقال قطعات کلیدی است که آخرین نمونه آن در سال گذشته میلادی انجام شده است.

ایران و کره شمالی در گذشته نیز همکاری‌های وسیعی در زمینه تکنولوژی موشکی و هسته‌ای داشتند.

این گزارش همچنین به گسترش برنامه‌های موشکی کره شمالی در سال ۲۰۲۰ اشاره دارد که ناقض تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و کره شمالی هر دو هدف این تحریم‌ها هستند، اما همواره گزارش‌هایی در ارتباط با نقض تحریم‌ها از سوی دو کشور منتشر می‌شود. موشک‌های دوربرد از جمله موضوعات مورد نگرانی همسایگان ایران در منطقه به‌شمار می‌روند.

این درحالی است که کره شمالی در سال ۲۰۱۸ تونل‌های آزمایش هسته‌ای خود را منفجر کرد و ادعا کرد این اقدام ثابت می‌کند پیونگ‌یانگ به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

مقامات تهران که ادعای مشابهی دارند نیز اینگونه گزارش‌های سازمان ملل را رد می‌کنند.

به گزارش رویترز، مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در واکنش به گزارش از سرگیری همکاری موشکی ایران و کره شمالی در نامه‌ای به سازمان ملل که در ماه دسامبر ارایه شده، «اطلاعات موجود در این گزارش را غلط و آمار آن را ساختگی» عنوان کرده است.

بیشتر از جهان