آزمایش «نسل جدید» موشک‌های بالستیک در رزمایش سپاه

در سال‌های اخیر در مورد توانایی سپاه که برخلاف ارتش در همه زمینه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی فعالیت دارد تردیدهایی به وجود آمده است

حاجی‌زاده: با ترکیب قابلیت‌های جدید موشکی و عملیات پهپادی و استفاده از فناوری هوش مصنوعی امروز قدرت جدیدی در سپاه متولد شد-عکس از تسنیم

رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان «پیامبر اعظم ۱۵» صبح جمعه با شلیک موشک‌های بالستیک زمین به زمین و اجرای عملیات توسط پهپادهای تهاجمی بمب‌افکن که از آنها با عنوان پهپادهای انتحاری یاد شده است، در کویر مرکزی ایران برگزار شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه از مرحله اول رزمایش به عنوان عملیات شبیه‌سازی تهاجم به نقاط قوت و ارکان دفاعی دشمن نام برد و گفت، با ترکیب قابلیت‌های جدید موشکی و عملیات پهپادی و استفاده از فناوری هوش مصنوعی، امروز قدرت جدیدی در سپاه متولد شد.

به گفته امیرعلی حاجی‌زاده، موشک‌هایی که در این مرحله مورد استفاده قرار گرفت، نسل جدید موشک‌های بالستیک هستند که دارای سرجنگی جداشونده با سطح مقطع راداری یا RCS پایین هستند و زمان عملیاتی و آماده شدن آنها نسبت به گذشته به یک دهم کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این رزمایش از پهپادهای شاهد ۱۴۱ و ۱۶۱ نیز استفاده شد. سپاه قبلا از آنها برای حمله به داعش در شرق فرات استفاده کرده بود و در حقیقت نمونه ۴۰ درصدی پهپادهای RQ-170 ارتش آمریکا است که سپاه توانست در سال ۱۳۹۰ بقایای یکی از آنها را به دست آورد.

به گزارش تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، پس از حمله پهپادهای تهاجمی بمب‌افکن از همه جهت‌ها به سپر موشکی دشمن فرضی، انبوه موشک‌های بالستیک نسل جدید به سمت اهداف تعیین شده شلیک و «ضربات مهلکی» بر پایگاه فرضی دشمن وارد کردند.

این قبیل گزارش‌های پرشور رسانه‌ای در حالی است که در سال‌های اخیر در مورد توانایی سپاه، که برخلاف ارتش در همه زمینه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی فعالیت دارد و مسئولیت حفاظت از افراد و اماکن مهم بر عهده آن گذاشته شده، تردیدهایی به وجود آمده است.

از نخستین مواردی که موجب بروز تردیدهای جدی در مورد توانایی‌های سپاه شد، در تیر ۱۳۸۷ اتفاق افتاد که تصاویر شلیک موشک‌های عمل نکرده، با فتوشاپ دستکاری شد. آخرین مورد نیز شلیک پدافند موشکی سپاه به یک فروند هواپیمای مسافری در نزدیکی تهران بود.