پیش‌بینی کارشناسان؛ کی دوباره می‌توانیم سفر کنیم؟

این امید وجود دارد که پس از واکسیناسیون، سفرهای بین‌المللی در بریتانیا از سر گرفته شود

به نظر می‌رسد اروپایی‌ها بتوانند از ماه مه به تعطیلات بروند - BERTRAND GUAY / AFP

کی دوباره می‌شود سفر کرد؟ انگار کسی نمی‌تواند به این سؤال بسیار مهم، جوابی بدهد.

از چهارم ژانویه که بریتانیا وارد قرنطینه سراسری شد، سفرهای بین‌المللی هم به دلایلی بسیار مهم ممنوع شد؛ اقدامی که صنعت ۱۰۶ میلیارد پوندی این کشور را به نابودی کشانده است. هیچ چیز مثل ماه‌ها در خانه ماندن آدم را از صرافت به سفر رفتن نمی‌اندازد.  

در ماه ژانویه، پریتی پتل، وزیر کشور به مردم پیام داد:«هیچ‌کس نباید به سفر برود» و مسافران مجبور شدند در فرودگاه رسماً اعلام کنند چرا کشور را ترک می‌کنند.

البته این شرایط استثنایی است و امیدواریم وقتی بخش اعظم جمعیت بریتانیا واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرد، سفرهای تفریحی بین‌المللی را از سر بگیریم. کسی از آینده خبر ندارد، اما برخی سرنخ‌هایی از آن دارند.

از یک چیز مطمئنیم: کووید-۱۹ چهره سفر را نسبت به گذشته تغییر داده است. حالا احتمالاً مسافران باید گواهی دریافت واکسن یا گواهی بهبود یافتن از کرونا و داشتن پادتن ارئه دهند. کشورهای مختلفی در سطح جهان از جمله سیشل، رومانی و گرجستان گفته‌اند به مسافرانی که هر دو دوز واکسن را زده باشند اجازه ورود می‌دهند بدون آنکه لازم باشد آنها به قرنطینه بروند.

از تعدادی متخصص امور سفر پرسیدیم گمان می‌کنند کی می‌شود دوباره به خارج از کشور سفر کرد؟ بعضی بیشتر خوش‌بین‌اند و بعضی کمتر. اما هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها قطعی نیست، چون در حال حاضر از هیچ‌چیز مطمئن نیستیم.

در ادامه نظر این افراد را می‌‌خوانیم.

پل چارلز کارشناس سفر و بنیان‌گذار موسسه پی‌سی، شرکتی فعال در زمینه اطلاع‌رسانی سفر

پیش‌بینی: ماه مه

«به نظرم برنامه تزریق واکسن‌ خیال‌ها را راحت می‌کند و بیش از حد انتظار ما که در این سر سیاه زمستان اینجا نشسته‌ایم از نرخ ابتلا می‌کاهد. گذراندن تعطیلات در خانه دوباره از پایان ماه مارس آغاز می‌شود. با فرا رسیدن بهار و گرم شدن هوا نرخ ابتلا کاهش می‌یابد و بیش از ۳۰ میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت کشور تا آن موقع دست کم یک دوز واکسن‌شان را زده‌اند.

پرواز به مقاصد نزدیک از ماه مه ممکن خواهد بود و تابستان امسال نسبت به پارسال طولانی‌تر خواهد بود. اما تحقق سفر گسترده به مقاصد دورتر خیلی بیشتر زمان می‌برد، زیرا بسیاری از کشورها تا سال ۲۰۲۲ مرزهای خود را باز نخواهند کرد. بنابراین، پیش‌بینی من این است که سفرها در سال ۲۰۲۱ از سر گرفته خواهد شد اما بازگشت واقعی به وضع عادی در سال ۲۰۲۲ رخ خواهد داد.»

جانی بیلبی بنیان‌گذار شرکت گشت‌وگذار مرزهای آزاد

پیش‌بینی: ماه مارس

«اگر تزریق واکسن با همین سرعت ادامه یابد در ماه مارس آمار مرگ و میر ناشی از کووید کاهش خواهد یافت، میزان ابتلا کم خواهد شد و فشار بر سازمان ملی خدمات بهداشتی خیلی کمتر خواهد شد. در نتیجه سفرهای بین‌المللی کم‌کم از سر گرفته خواهد شد. ابتدا سفر به مقصدهای اروپای غربی از سر گرفته خواهد شد، برای ما یعنی سفر به یونان،‌ اسپانیا و ایتالیا و سپس کل اروپا مانند لهستان، اسلواکی، گرجستان و قفقاز.

از آن به بعد که ‌کم‌کم همه بریتانیایی‌ها هر دو دوز واکسن را می‌زنند پیش‌بینی می‌کنیم از اواسط تابستان تا پایان سال به تدریج برخی از سفرها به مقاصد دورتر از سر گرفته شود. وضعیت تا حد زیادی به روال‌های آزمایش، تولید و عرضه واکسن و تمایل دولت به احیای این صنعت بستگی دارد. اما فکر می‌‌کنم اگر قدری خوش‌اقبال باشیم از اوایل سال بعد پرگاز می‌توانیم جلو برویم.»

تام مرچنت از بنیانگذاران شرکت گشت‌وگذار گوجه‌فرنگی سیاه

پیش‌بینی: تابستان

«روشن است که ما جام جهان‌بین نداریم، ولی ما گوجه‌فرنگی سیاه‌ها سخت در تلاشیم از بهار به بعد برنامه‌هایی ایمن و عالی برای سفر به مشتریانی ارائه دهیم که می‌خواهند به خارج از کشور بروند. با وجود شرایط فعلی و محدودیت‌های جدیدی که در مرزها اعمال شده است، امیدمان به اجرای طرح واکسیناسیون است و امیدواریم این کار خیال مسافران در هر سن و سال را راحت کند. هنوز تا تعطیلات تابستانی شش ماه مانده، به همین دلیل هشیارانه امیدواریم این تعطیلات که همه مدت‌ها است منتظرش هستند و بسیار به آن نیاز دارند، به‌خوبی از راه برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با مشتریان که صحبت می‌کنیم به آن‌ها امیدواری می‌دهیم که سفرهای خارجی تابستانی به احتمال زیاد انجام خواهد شد. قطعاً می‌دانیم که امسال شوق سفر به خارج خیلی زیاد خواهد بود. بازتاب این اشتیاق در رزروها و نظرسنجی‌های اخیرمان نمایان است. البته هنوز مشخص نیست که تابستان امسال به کدام مقصدها می‌توانیم سفر کنیم و به کدام نمی‌توانیم.»

آلن فرنچ، مدیر عامل بخش بریتانیای شرکت تامس کوک

پیش‌بینی: ماه مه

«با توجه به موفقیت در اجرای طرح تزریق واکسن تا اینجای کار، به نظر می‌رسد کاملاً ممکن است اروپایی‌ها بتوانند از ماه مه به تعطیلات بروند. قطعاً از ماه ژوئن به بعد تعداد کشورهایی که مرزها را به روی گردشگران باز می‌کنند بیشتر خواهد شد چون کم‌‌کم واکسن به کشورهای بیشتری می‌رسد و می‌توانیم این ویروس را بهتر مهار کنیم.»

اکسل هفر، مدیرعامل تریواگو

پیش‌بینی: اواخر بهار

«با توجه به اینکه بریتانیا سریع‌تر از باقی اروپا در حال تزریق واکسن است، احتمالاً سریع‌تر از بقیه کشورهای اروپایی سفرها را از سر خواهیم گرفت. با توجه به اینکه میزان ابتلا رو به کاهش گذاشته است و افراد بیشتری واکسن دریافت می‌کنند، حتماً حدود عید پاک وضعیت سفرهای داخلی در بریتانیا تغییر خواهد کرد و چند ماه پس از آن نیز سفرهای خارجی چنین وضعیتی پیدا می‌کنند. طبق بررسی آماری اخیر ما «سفر رویایی» درجه یک ۳۴ درصد بریتانیایی‌ها سفرهایی هستند که به منظور دید و بازدید از دوستان و اقوام صورت می‌گیرد. این تمایل در میان بریتانیایی‌ها باعث به راه افتادن موج ازسرگیری سفرهای داخلی می‌شود و سپس سفرهای خارجی نیز اوج می‌گیرد. دلایلی وجود دارد که به موج ازسرگیری سفرها اواخر امسال خوش‌بینی باشیم.»

کری گولدز، مدیر داخلی ابرکرومبی اند کنت و کاکس اند کینگز

پیش‌بینی: تابستان

«فکر سفر به خارج هنوز به نظر خیلی‌ها، خیالی خام است اما مسافران هم‌چنان در رویای سفر بعدی هستند پس ما هم سعی می‌کنیم هم‌چنان خوش‌بین و مثبت‌نگر باشیم. اخبار امیدوارکننده تزریق واکسن‌ به مشتریان قوت قلبی دوباره داده است.»

البته این سؤال بسیار مهم هم‌چنان باقی است که کی دوباره می‌توانیم به تعطیلات برویم؟ برای بسیاری، آسان‌ شدن سفرهای داخلی در اولویت است و عجیب نیست که پیش‌بینی کنیم ابتدا تعطیلات داخلی حدوداً در ماه مه برقرار می‌شود.  

سپس سفر به اروپا در تابستان شروع می‌شود، زیرا بعد از ماه‌ها زندگی در وضعیت قرنطینه و مسافرت نرفتن که در سال ۲۰۲۰ وجود داشت اولویت مسافران بیرون زدن از خانه و رفتن به مناطق آفتابی است، اما رفتن به جاهایی که به خانه و  منزل نزدیک‌تر هم باشد جزو اولویت‌ها است. به نظر ما قدری طول می‌کشد تا سفر به مقصدهای دورتر و سفرهای پرماجراتر از سر گرفته شود، اما چنین اتفاقی تا اواخر سه ماهه سوم سال یعنی از سپتامبر به بعد رخ نخواهد داد.

زینا بن‌شیخ مدیر داخلی شرکت مسافرتی اینترپید، منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا

پیش‌بینی:ماه مه/ژوئن

«هنوز خیلی زود است که بتوان با اطمینان گفت سفرهای خارجی از چه زمانی از سر گرفته خواهد شد، اما اگر برنامه تزریق واکسن در بریتانیا موفقیت‌آمیز باشد خوش‌بین هستم که از ماه مه یا ژوئن بتوان سفر خارجی را از سرگرفت. بسیاری از ما قرنطینه سراسری را با رویای سفرهای آینده سپری کرده‌ایم، به طوری که تقاضای انباشته زیادی وجود خواهد داشت و ظرفیت زیاد نخواهد بود. بنابراین زود رزرو کردن عاقلانه است. کسانی هم که قصد دارند برنامه‌های متغیری داشته باشند باید به سراغ شرکت‌های دارای رزروهای منعطف بروند.

افراد بالای ۵۰ سال احتمالاً نخستین افرادی هستند که برای برنامه‌ریزی سفر احساس اطمینان می‌کنند و هم‌اکنون هم با افزایش رزرو در این بازار مواجه هستیم. در مورد خود سفرها نیز پیش‌بینی من این است که تورهای بریتانیا و اروپای ما اول از همه و سفرهای طولانی‌تر در اواخر سال از سر گرفته شود. گردشگری برای بسیاری از کشورهای جهان اهمیتی حیاتی دارد و همه‌گیری به معیشت بسیاری از بومیان لطمه زده است. از سر گیری ایمن و نظارت‌شده سفرها بهترین کاری است که می‌توانیم برای این افراد انجام دهیم.»

پابلو کسپرز، مدیر ارشد سفر در شرکت ای‌دریمز اودیگو

پیش‌بینی: ژوییه

طبق داده‌های پژوهشی ما، مسافران بریتانیا در حال حاضر روی ژوییه انگشت گذاشته‌اند و ژوییه پرطرفدارترین ماه برای سفر در بهار و تابستان ۲۰۲۱ است به طوری که جستجوهای معطوف به سفر در ژوییه ۳۷ درصد بیش‌تر از ماه مه است.

با اجرای برنامه‌های تزریق واکسن در اروپا، رفته رفته دوباره اعتماد مسافران جلب می‌شود. البته هنوز خیلی زود است که بدانیم در تابستان‌ چه سفرهایی مجاز می‌شود، اما اکنون مشخص است که مسافران بریتانیایی مشتاق از سرگیری مسافرت هستند و این کار باید با تأمین ایمنی همراه باشد.

© The Independent

بیشتر از سفر