اولین محموله واکسن کرونا به افغانستان رسید

هند این محموله واکسن را در راستای همکاری با افغانستان، به این کشور فرستاده است

هند اولین محموله واکسن کرونا را در اختیار افغانستان قرار داد - رسانه‌های اجتماعی

یک محموله حاوی ۵۰۰ هزار دوز «کوویشیلد»، واکسن کرونا ساخت هند، به کابل رسیده است. این نخستین واکسن کرونا است که وارد افغانستان می‌شود. دولت هند، در راستای کمک به افغانستان، این محموله را در اختیار مقام‌های وزارت بهداشت و درمان عمومی این کشور قرار داده است.

هند به تازگی خبر داد که واکسن کوویشیلد را ساخته و استفاده از آن را آغاز کرده است.

۱۱ میلیون نفر در هند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از میان آن‌ها، بیش از ۱۰ میلیون نفر بهبود یافته و ۱۵۵ هزار دیگر جان باخته‌اند.

در افغانستان نیز آمار رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۵۵ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و مرگ بیش از دو هزار نفر نیز ثبت شده است، اما در این کشور، بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند یا به بیمارستان نروند یا در صورت مرگ‌ در پی ابتلا به کرونا، علت فوت پنهان بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طاهر قادری، سرپرست سفارت افغانستان در دهلی نو، درباره ارسال واکسن هندی به افغانستان می‌گوید: «این اقدام در پی سعی و تلاش وزارت امور خارجه کشور و به ‌خصوص پیگیری‌های پیاپی و دیپلماسی فعال نمایندگی سیاسی ما در دهلی‌نو انجام شده است.»

او می‌افزاید: «ما در اوج همه‌گیری بیماری کرونا نیز ۷۵ هزار تن گندم، ۵۰۰ هزار قرص کلوروکین و ده‌ها هزار ماسک به افغانستان فرستادیم. نمایندگی سیاسی ما در دهلی‌، از نخستین سفارتخانه‌هایی بود که بدون هیچ مشکلی، ۱۵هزار شهروند افغان را که در نخستین روزهای بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی، در هند گیر افتاده بودند،‌ به کشور فرستاد.»

پیش‌تر نیز، بشیر نورمل، معاون وزیر بهداشت و درمان عمومی کشور، گفته بود که انتظار دارد «محموله‌های واکسن کرونا تا شش ماه آینده با حمایت مالی بانک جهانی و بانک آسیایی وارد افغانستان شود.» وی افزود: «در نشست امروز در مورد تزریق واکسن بر اساس اولویت‌بندی افراد در معرض خطر، نگهداری واکسن، استخدام و آموزش نیروهای درمانی که باید تزریق را انجام دهند و مدیریت موثر این برنامه، بحث و گفت‌وگو شد.»

جامعه جهانی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای تامین واکسن موردنیاز کشورهای نیازمند جمع‌آوری کرده‌ است.‌ ژاپن، آلمان، کانادا و بریتانیا در صدر کشورهای کمک‌کننده قرار دارند. به یاری این مبلغ، یک میلیارد واکسن آماده و در اختیار ۹۲ کشور نیازمند قرار داده خواهد شد.

درصد بالایی از جمعیت افغانستان در رده سنی زیر ۳۵ سال قرار دارند و بر اساس گزارش‌های‌ رسمی، تنها ۵۴ هزار نفر مبتلا به کرونا در این کشور ثبت شده‌ است. آمار تلفات هم در افغانستان  به دو هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسد و بقیه شهروندانی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند، شفا یافته‌اند.