تعداد تلفات ویروس کرونا در ایتالیا از چین پیشی گرفت

تعداد تلفات ناشی از عوارض کرونا در ایتالیا به ۳۴۰۵ نفر رسیده است

مردی بر سرجنازه مادرش در شهر لمباردی ایتالیا  در حالی که برگزاری مراسم یادبود و حضور در قبرستان به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع است.
Piero Cruciatti / AFP

ایتالیا در تلفات ناشی از کرونا از چین پیشی گرفته است. تاکنون  تعداد ۳۴۰۵ نفر در نقاط مختلف این کشور از کووید۱۹ درگذشته اند.

مقامات ایتالیا در گزارش چشمگیری که اکنون اروپا را مرکز جدید شیوع کرونا قرار می‌دهد، گفتهاند  تنها در یک روز ۴۲۷ نفر بر اثر عوارض کرونا درگذشتهاند. این در حالی است که مسئولان شهر ووهان چین، مبدا کووید۱۹، گفتهاند هیچ‌گونه مورد جدیدی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است. 

سازمان ملل متحد و مقامات بهداشتی ایتالیا دلایل مختلفی برای گستردگی و تلفات کرونا در این کشور ارائه دادهاند از جمله تعداد سالمندان در این کشور. ایتالیا از نظر تعداد جمعیت سالمندانش دومین کشور جهان است.

بخش اعظم تلفات ۸۷ درصدی کرونا در ایتالیا در روز پنجشنبه سالمندان بالای ۷۰ سال بودهاند. 

از سوی دیگر، از تعداد ۶۵ هزار پزشک و پرستار بازنشسته در بریتانیا خواسته شده برای معالجه تعداد روزافزون بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بر سر کارهایشان بازگردند.

به دانشجویان سال آخر رشته های پزشکی و پرستاری نیز پیشنهاد شده با حقوق کامل اما به صورت موقت وارد کار عملی شده و صف مقدم سازمان بهداشت ملی بریتانیا را تقویت کنند.

وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا اعلام کرده که به منظور تقویت سازمان بهداشت ملی مبلغ سه میلیارد پوند به بخش خدمات اجتماعی و مراقبت از سالمندان و اشخاص آسیب پذیر اختصاص داده خواهد شد.

همچنین دولت بریتانیا در ساعات بامداد جمعه فهرست کسانی که در «بخشهای لازم» کار کرده و در نتیجه کودکان‌شان در گرماگرم بحران کرونا در مدارس مراقبت میشوند را منتشر کرده است. 

این فهرست شامل کسانی است که در بخشهای درمانی، خدمات اجتماعی، آموزش، تولیدات غذایی، برق و آب و گاز، ایاب و ذهاب و ارتباطات به کار مشغولند.

دولت تایید کرده که حتی اگر یکی از والدین در این فهرست قرار داشته باشند، کودکانشان میتوانند به مدرسه بروند.

انتظار میرود وزیر دارایی بریتانیا برنامههایی برای حمایت از کارکنانی که شیوع کرونا شغلهایشان را در معرض تهدید قرار داده، اعلام کند.

انتظار میرود روز جمعه آقای ریشی سوناک، وزیر دارایی بریتانیا، در میان بانگ نگرانیهایی که در مورد زندگی کارگران و کارمندان ابراز شده، برنامههایی برای حمایت از کسانی که مشاغل و دستمزدهایشان در معرض خطر شیوع کرونا قرار دارد، اعلام کند.

حزب اقلیت کارگر توصیه کرده دولت در مقابل تضمین کارفرما دایر بر این که کارمندانشان را اخراج نخواهند کرد، تا ۹۰ درصد دستمزد آنها را بپردازد.

در حالی که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از کارفرمایان این کشور خواسته است که «در کنار کارمندانشان بایستند»، جان مک دانل، وزیر دارایی دولت در سایه حزب اقلیت کارگر، دولت را به تعلل در امر «ایجاد برنامهای برای حفظ مشاغل مردم» متهم کرده است.

روسیه نمونه واکسن کرونا را روی حیوانات آزمایش می کند

روز جمعه، سازمان نظارت بر بهداشت مصرف کننده روسیه اعلام کرد دانشمندان روسی آزمایش واکسن بالقوه کرونا را روی حیوانات آزمایشگاهی در سیبری آغاز کردهاند.

روسیه تاکنون تعداد ۱۹۹ مورد ابتلا به ویروس کرونا و یک مورد مرگ در این کشور را گزارش کرده است که هرچند نسبت به موارد ابتلا در اروپا کم است، اما افزایش آن در روزهای اخیر چشمگیر بوده است. 

این سازمان میگوید دانشمندان مرکز ویروس شناسی و بیوتکنولوژی «وِکتوُر» در شهر «نووُسیبریسک»، از روز دوشنبه نمونه واکسن کرونا را که دارای شش جنبه فنی مختلف است مورد آزمایش قرار دادهاند تا ببینند در چه شرایط و به چه مقداری میتواند روی انسان موثر باشد. 

در کالیفرنیا به مردم دستورداده شده در خانه هایشان بمانند

«گون نیوسِم»، فرماندار کالیفرنیا، روز پنجشنبه به ۴۰ میلیون ساکنان این ایالت  دستور داد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که ظرفیت درمانی نهادهای بهداشتی کالیفرنیا را در معرض تهدید قرار داده، از خانه‌هایشان بیرون نیایند مگر درصورت لزوم.

آقای نیوسم گفت: «این دقایق مستلزم اتخاذ تصمیماتی سخت است. باید با واقعیت رو به رو شویم.»

این تصمیم به دنبال اقدام قبلی و مشابه نواحی و مناطق مختلف کالیفرنیا اتخاذ شده که هم اکنون تردد نیمی از جمعیت کالیفرنیا را محدود کرده است. فرماندار این ایالت گفت برای پایان این محدودیتها تاریخی در نظر گرفته نشده است، زیرا اگر به مدت آن اشاره کند، به مردم امید واهی میدهد. 

انتخابات سراسری در کره جنوبی با اعمال کنترل های بیشتر

کمیسیون انتخاباتی کره جنوبی اعلام کرده در جریان انتخابات ماه آینده پارلمان، کلیه رایدهندگان باید به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا با ماسک صورت و دستکشهای یکبار مصرف در مراکز اخذ رای حاضر شوند.

روز جمعه، یک مقام کمیسیون ملی انتخابات کشور گفت حرارت بدن کارکنان حوزههای رای گیری مرتبا کنترل شده و برای رای دهندگانی که تب داشته یا به عوارض تنفسی مبتلا باشند، حوزههای جداگانهای درنظر گرفته خواهد شد.

از رایدهندگان خواسته خواهد شد که در صفهای انتخاباتی حوزهها دست‌کم یک متر از یکدیگر  فاصله گرفته و پیش از ورود به کیوسکهای اخذ رای از مواد ضدعفونی دستها و دستکشهایی که کارکنان حوزهها در اختیار آنها می گذارند، استفاده کنند.  

در یک بیانیه وزارت خارجه ژاپن به نقل از توشیمیتسو موتِگی، وزیر خارجه این کشور آمده که او به وزرای کابینههای ژاپن و کره جنوبی گفته است: «ژاپن همچنان امیدوار است مراسم المپیک و پارالمپیک توکیو طبق برنامه برگزار شود تا به گفته او «پیروزی انسان بر ویروس کرونا ثابت شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان