بلومبرگ: آمریکا در فکر کاهش فشار اقتصادی بر ایران است؛ لغو تحریم نفت مد نظر نیست

دولت جدید آمریکا می‌گوید ایران باید از مفاد برجام به طور کامل پیروی کند

جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده- MANDEL NGAN / AFP

ناکامی دونالد ترامپ برای انتخاب دوباره به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده و پیروزی جو بایدن و تمایل او به بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، امیدها برای بازگشت دو کشور به تعهدات خود تحت آن توافق را افزایش داده است، اما هر کدام اصرار دارند که طرف مقابل باید گام اول را بردارد.

دولت جدید آمریکا می‌گوید ایران باید از مفاد برجام به طور کامل پیروی کند، اما ایران می‌گوید آمریکا از برجام خارج شده و تهران در واکنش به آن از تعهدات هسته‌ای خود عبور کرده است، لذا پس از بازگشت واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌ها، ایران نیز محدویدت‌های برجام را رعایت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مفصل که روز شنبه منتشر کرده است می‌گوید دولت بایدن در حال ارزیابی راه‌هایی است که بتواند از فشارهای اقتصادی که ایران پس از خروج دولت قبلی آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ به این طرف متحمل شده است بکاهد، اما در عین حال تحریم‌ها را لغو نکند.

چهار فرد آشنا با دیدگاه‌های دولت بایدن می‌گویند حمایت آمریکا از ارائه وام صندوق بین‌المللی پول به ایران برای مقابله با همه‌گیری کرونا و کاهش تحریم‌هایی که مانع ارسال کمک‌های بین‌المللی به ایران در این حوزه شد‌ه‌اند، از جمله راه‌هایی است که مقام‌های آمریکایی در حال ارزیابی آنها هستند.

به گفته این مقام‌ها، که بلومبرگ هویت آنها را در گزارش خود مشخص نکرده است، بایدن می‌تواند یک فرمان اجرایی را برای معکوس کردن تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام امضا کند، اما لغو تحریم فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی در حال حاضر مد نظر آمریکایی‌ها نیست.