چه زمانی زندگی دوباره عادی می‌شود؟ ۷ سال با نرخ کنونی واکسیناسیون

زمانی زندگی به حالت عادی برمی‌گردد که ۷۰ تا ۸۵ درصد جمعیت کشورها واکسن تزریق کرده باشند

اسرائیل که تنها ظرف دو ماه بیش از ۷۵ درصد جمعیت آن واکسن کرونا را زده‌اند، بالاترین نرخ واکسیناسیون جهان را دارد- JACK GUEZ / AFP

از یک سال پیش در همین روزها و آغاز همه‌گیری ویروس جدید کرونا همواره این را پرسیده‌ایم که چه زمانی تمام می‌شود و زندگی به حالت عادی بر می‌گردد. طبیعی است که ساخت واکسن تنها راه مهار کووید-۱۹ است، که این کار انجام شده است.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با طرح این پرسش تلاش کرده است پاسخ آن را بیابد و می‌گوید مقام‌های علمی آمریکا اعتقاد دارند زمانی می‌شود گفت زندگی به حالت عادی برمی‌گردد که ۷۰ تا ۸۵ درصد جمعیت کشورها واکسن را تزریق کرده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به تقاضای زیاد برای واکسن در سطح جهانی و محدودیت‌های ساخت و توزیع آن، سرعت خرید و توزیع و تزریق واکسن در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد و برخی کشورها هم، مانند ایران، حتی توان تامین واکسن مطمئن برای مردم را ندارند.

اسرائیل که تنها ظرف دو ماه بیش از ۷۵ درصد جمعیت آن واکسن کرونا را زده‌اند، بالاترین نرخ واکسیناسیون جهان را دارد. این وضعیت در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است و کل کشور برای رسیدن به آن نقطه باید تا سال نو ۲۰۲۱ صبر کند.

بلومبرگ برای رسیدن به یک پاسخ منطقی برای پرسش یک سال گذشته مردم، یک بانک اطلاعاتی ایجاد کرده و با تحلیل داده‌های آن به این نتیجه رسیده است که انواع مختلف واکسن و این که در چند مرحله باید تزریق شوند، وضعیت را پیچیده‌تر هم می‌کند.

برخی واکسن‌های کووید-۱۹ تولید شده برای رسیدن به کارایی مطلوب در ایمن‌سازی انسان در برابر ویروس باید دو واحد و برخی دیگر یک واحد تزریق شوند. برخی واکسن‌ها برای کودکان توصیف نمی‌شود و برخی دیگر برعکس برای سالخوردگان.

اگر داده‌هایی که امروز داریم را در نظر بگیریم و نرخ واکسیناسیون در جهان همین بماند، ۷ سال طول می‌کشد که بتوانیم بگوییم زندگی به شرایط عادی بازگشته است. اما طبیعتا این داده‌ها تفاوت خواهند کرد و این زمان نیز می‌تواند تغییر کند و کوتاه‌تر شود.

خبرگزاری بلومبرگ داده‌های مورد نیاز خود را از ایالت‌های مختلف آمریکا و ۶۷ کشور دیگر جهان دریافت می‌کند و گفته است هر روز با تحلیل آنها و محاسبه نرخ لحظه‌ای واکسیناسیون، زمان اعلام پایان همه‌گیری و آغاز زندگی عادی را تخمین می‌زند.

بیشتر از جهان