شهادت به قید سوگند، خواسته اعضای مجلس نمایندگان از ترامپ

جلسه استیضاح ترامپ از روز سه‌شنبه آینده در مجلس سنا آغاز می‌شود

دونالد ترامپ،‌رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا- ALEX EDELMAN / AFP

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه از دونالد ترامپ خواستند در جریان استیضاح پیش‌ رویش در سنا، به قید سوگند شهادت بدهد.

به گزارش اسوشییتدپرس، این نمایندگان گفتند که رئیس جمهوری پیشین آمریکا باید توضیح دهد که چرا خودش و وکلای او در باره اتهامات مستند کلیدی که هسته اصلی پرونده استیضاح را تشکیل می‌دهد، تشکیک کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، درخواست مدیران استیضاح مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که قصد دارند رویکردی تهاجمی نسبت به آقای ترامپ داشته باشند، با این که او دیگر در کاخ سفید نیست. یکی از مشاوران ترامپ تا لحظه تنظیم این گزارش واکنشی به موضوع نشان نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه استیضاح روز سه‌شنبه آینده نهم فوریه در مجلس سنا آغاز می‌شود. اتهام آقای ترامپ تحریک جمعیت هوادارانش است که روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره یورش بردند.

جیمی رسکین، یکی از مدیران استیضاح مجلس نمایندگان، در این نامه از آقای ترامپ خواست «یا حین جلسه استیضاح یا پیش از آن» و با آزمون راستی‌آزمایی شهادت خود را در باره اعمالش در روز ششم ژانویه ارائه کند.

آقای راسکین در نامه مشترک به آقای ترامپ پرسید که چرا «به رغم شواهد روشن و قاطع تخلف‌تان از قانون اساسی» واقعیت‌های مهم پرونده را زیر سئوال برده است.

یکی از وکلای مدافع دونالد ترامپ در دادگاه استیضاح پیش رو، گفته است که شورش در ساختمان کنگره آمریکا «هیچ ارتباطی» با موکل او ندارد. 

به دنبال نتیجه ۲۳۲ در مقابل ۱۹۷ رای به نفع پیشنهادی که رییس‌جمهور سابق را به دلیل نقشش در وقایع ششم ژانویه در کنگره، به «تحریک شورش» متهم کرد، دونالد ترامپ ماه گذشته برای دومین بار در مجلس نمایندگان استیضاح شد.  

فرمانده کل قوای سابق آمریکا در آن روز در راهپیمایی «نجات آمریکا» در واشینگتن سخن گفت و از طرفدارانش خواست تا در اعتراض به تصویب نتایج انتخابات ماه نوامبر اعتراض کنند. آقای ترامپ که معتقد بود در انتخابات تقلب شده است و توهم «تقلب گسترده» مانع پیروزی او شده و ریاست جمهوری را از او دزدیده است، هیچ‌یک از این موارد را اثبات نکرد و در این روند، در ۵۹ مورد از ۶۰ مورد شکوائیه دادگاه شکست خورد.  

آقای ترامپ روز ششم ژانویه به جمعیت گفت: «قرار است تا به ساختمان کنگره برویم، می‌خواهیم سناتورها و نمایندگان شجاع خود را در مجلس نمایندگان تشویق کنیم، ولی احتمالا برخی از آن‌ها را چندان تشویق نخواهیم کرد. زیرا شما نمی‌توانید کشور ما را با ضعف پس بگیرید. باید قدرت نشان دهید و باید قوی باشید.»  

گروهی از هواداران خشمگین او، که حامیان گروه‌های نئونازی، «پراود بویز» و «کیوانان» نیز در میانشان بودند، با عبور از سد ماموران امنیتی و پلیس، به ساختمان کنگره هجوم بردند و با پرچم کنفدراسیون در سالن‌های ساختمان گردش کردند. آن‌ها وارد دفاتر کارمندان شدند و خرابکاری و غارت دفاتر کار را به شکل زنده در رسانه‌های اجتماعی به نمایش گذاشتند، در حالی که قانونگذاران پشت درهای بسته و از ترس جان خود، پنهان شده بودند. در این بی‌قانونی پنج نفر جان باختند.  

بیشتر از جهان