ابراز نگرانی آمریکا از آزار جنسی زنان اویغور در اردوگاه‌های سین‌کیانگ

در این اردوگاه‌ها «یک سیستم سازمان‌یافته برای تجاوز جمعی، آزار جنسی و شکنجه» در حال اجرا است

«این قساوت‌ها وجدان انسانی را به حیرت وا می‌دارد و باید با عواقب جدی روبرو شود»-PETER PARKS / AFP

ایالات متحد گزارش‌های منتشره درباره تجاوز و آزار جنسی نظام‌مند به زنان مسلمانان اویغور در اردوگاه‌های منطقه سین‌کیانگ چین را «بسیار ناراحت‌کننده» خواند است.

این اظهارات واکنش یک مقام آمریکایی به انتشار گزارشی توسط بی‌بی‌سی در روز چهارشنبه مبنی بر تجاوز، سوءاستفاده جنسی و شکنجه در اردوگاه‌های سین‌کیانگ است که چین ادعا می‌کند صرفاً مراکز آموزش فنی-حرفه‌ای هستند.

این گزارش بر اساس شهادت بازداشت‌شدگان ویک نگهبان تنظیم شده است که فاش می‌کند در این اردوگاه ها «یک سیستم سازمان‌یافته برای تجاوز جمعی، آزار جنسی و شکنجه» در حال اجرا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: «ما از گزارش‌ها، از جمله شهادت دست اول درباره تجاوز منظم و سوءاستفاده جنسی علیه زنان در اردوگاه‌های اجباری اویغورها و دیگر مسلمانان در سین کیانگ، بسیار ناراحت هستیم.»

این سخنگو خواستار تحقیقات فوری و مستقل ناظران بین‌المللی درباره ادعاهای تجاوز جنسی شد، و اظهار داشت: «این قساوت‌ها وجدان انسانی را به حیرت وا می‌دارد و باید با عواقب جدی روبرو شود.»

آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، ضمن پاسخ به پرسشی درباره چالش چین گفت: «شکی نیست که چین مهمترین چالش پیش روی ما است، و چالشی بزرگ‌تر از هر کشور دیگر است. اما این یک مسئله پیچیده است. ... باید بتوانیم از موضع قدرت و نه ضعف با چین رویارو شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلینکن گفت: « و این قدرت، بنظر من، در داشتن متحدان قدرتمند است. در واقع چیزی که چین از آن بی بهره است فعال بودن در سطح جهانی و حضور در نهادهای بین المللی است زیرا جایی که ما کنار می کشیم، چین جای خالی آن را پر و سپس قواعد و ارزش های خود را در این نهادها پیاده می کند؛ دفاع از ارزش هایمان در مقابل چالش  های چین از جمله در شین جیانگ علیه اویغورها یا دموکراسی در هنگ کنگ.»

چین اما این ادعا را رد کرده است و می‌گوید: «گزارش بی‌بی‌سی درباره ادعای نقض حقوق زنان در سین کیانگ به هیچ وجه مبنای واقعی ندارد. چین می‌گوید این اولین بار نیست که بی‌بی‌سی «گزارش‌های نادرست» درباره سین کیانگ می‌دهد، و هر بار پکن این ادعاها را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، وانگ ونبن تاکید کرد که این وزارتخانه «هشت گزارش با پیشنهاداتی برای اوضاع شین جیانگ منتشر کرده‌اند و دولت منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ بیش از ۲۰ کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده است و با ارقام و مثال‌های دقیق نشان داده است مردم از همه اقوام در سین کیانگ در صلح و رضایت، وحدت و هماهنگی زندگی می‌کنند و همه حقوق قانونی آنها به طور موثر تضمین می‌شود.»

وی تاکید کرد که در سال‌های اخیر، «بیش از ۱۲۰۰ دیپلمات، روزنامه‌نگار و نمایندگان گروه‌های مذهبی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان از سین‌کیانگ دیدن کرده‌اند ... آنها با چشمان خود شاهد وحدت‌، هماهنگی‌، شادی و آرامش همه گروه‌های قومی در سین‌کیانگ بوده‌اند.»

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا نیز خواستار تحقیقات مستقل شده است.

وی گفت که استرالیا در ابراز نگرانی درباره نقض حقوق بشر در سین کیانگ ثابت ‌قدم بوده است. وی گفت: «آخرین گزارش‌های مربوط به شكنجه و آزار و اذیت سیستماتیک زنان به شدت نگران‌كننده است و سوالاتی جدی را درباره رفتار با اویغورها و سایر اقلیت‌های مذهبی و قومی در سین کیانگ ایجاد می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان