خامنه‌ای ازدواج بهنگام و فرزندآوری را «نیاز حیاتی» ایران دانست

تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر ازدواج و فرزندآوری در حالی است که جوانان در ایران به دلیل شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی تمایل به ازدواج ندارند

عکس از وبسایت علی خامنه ای- خامنه‌ای معتقد است جمعیت فعلی کشور «مطلوب و مناسب» نیست

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ضمن انتقاد از آنچه «نگاه غربی» به جایگاه زن در جامعه خواند، به نگاه «تکریم و احترام» به زن در جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت ازدواج بهنگام و فرزندآوری از «نیازهای حیاتی» ایران است.

علی خامنه‌ای که در یک نشست مجازی سخنرانی می‌کرد، نگاه اسلام و جمهوری اسلامی را به زن نگاه تکریم و احترام و نگاه رایج غرب به زن را نگاه کالایی و ابزاری دانست و انتقادها از محدودیت‌های زنان در ایران را یک «دروغ واضح» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکید دوباره رهبر جمهوری اسلامی بر ازدواج زنان و فرزندآوری در حالی است که جوانان در ایران به دلیل شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی حاکم تمایل به ازدواج ندارند، اما او معتقد است که مسئولان میانی کشور در این زمینه درست عمل نمی‌کنند.

آقای خامنه‌ای که معتقد است جمعیت فعلی کشور «مطلوب و مناسب» نیست، در سال‌های اخیر همواره دستوراتی را در پیوند با افزایش جمعیت و فرزندآوری صادر کرده است؛ از جمله فرمان ۱۶ ماده‌ای که با عنوان «سیاست‌های کلی خانواده» در سال ۹۵ ابلاغ کرد.

جمهوری اسلامی در این راستا ابتکاراتی را هم ارائه کرده‌ که خود تبدیل به مشکل دیگری شده‌اند، از جمله در جدیدترین مورد، افزایش وام ازدواج تا ۲۰۰میلیون تومان به دختران کمتر از ۲۳ سال، که موجب نگرانی از افزایش کودک‌همسری شده است.

ادعای خامنه‌ای در مورد جایگاه زنان در ایران نیز در حالی است که آنها از آزادی انتخاب پوشش به عنوان یک حق ابتدایی محروم و با محدودیت‌های دیگری، از جمله تحصیل در برخی رشته‌های دانشگاهی و حق طلاق و خروج از کشور بدون اجازه همسر و غیره روبرو هستند.