فحش فقط مخصوص شخص رئیس‌جمهور است

روحانی: «آمریکایی‌ها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ و مصوبه شورای امنیت بازگردند»

روحانی نسبت به حملات به دولت و شخص خودش اعتراض کرد - عکس از پایگاه رسانه ای ریاست جمهوری

حسن روحانی امروز در جلسه امروز هیئت دولت و با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: «بعضی‌ها که مدعی ضد آمریکایی بودن هم هستند حتی یک فحش به آمریکا نمی‌دهند؛ چرا که به نظرشان فحش ویژه دولت و مخصوص شخص رئیس‌جمهور است که باید به او فحش بدهند و توهین کنند.»

او در این باره اظهار داشت که بعضی‌ها ناراحت هستند که ترامپ سرنگون شده است. حالا عمومی نمی‌گویند اما در جلسات خصوصی می‌گویند که اگر ترامپ می‌ماند بهتر بود. نمی‌توان جنون و قانون‌شکنی ترامپ و جنگ تحمیلی اقتصادی را انکار کرد. انکار دشمن ننگ و به ضرر کشور است.

این در حالی است که خود روحانی پیش‌تر مدعی شده بود که ایران در «جنگ اقتصادی» موفق و پیروز شده است. همچنین، روز ۱۲ بهمن، محمدحسین جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی نیز مدعی شد که ایران در برابر تحریم و فشار حداکثری پیروز شده است.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مورد مسئله برجام نیز گفت که من پیش‌ازاین هم گفته‌ام هفت صندلی بوده که ما شش تا روی آن نشسته‌ایم ولی یکی جنون ادواری گرفت و بیرون رفت. حالا یک ذره عقل پیدا کرده و آن جنون ادواری تمام شده پس به صندلی برگردد. به بقیه چه کار دارد. بقیه که سر جایشان نشسته‌اند. آمریکایی‌ها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ و مصوبه شورای امنیت بازگردند.

به نظر می‌رسد این گفته‌ها در واکنش به درخواست آمریکا مبنی‌بر اجرای کلیه تعهدات برجام از سوی ایران است.

در همین رابطه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که اگر ایران پایبندی به تعهدات هسته‌ای را از سر گیرد، آمریکا نیز به برجام بازمی‌گردد. اما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

اشاره بلینکن به گام‌های تهران در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای است که از اردیبهشت ۹۸ و یک سال پس از خروج آمریکا از برجام آغاز شد. در حال حاضر ایران علاوه بر از سر گیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تهدید کرده در صورتی که با آمریکا در زمینه لغو تحریم‌ها به نتیجه نرسد، طبق مصوبه مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد. اما در حالی که بلینکن بازگشت ایران به تعهداتش را پیش‌شرط بازگشت آمریکا به برجام قرار داده‌اند، مقامات در تهران می‌گویند، این آمریکا است که باید گام نخست را در بازگشت به برجام بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه، روحانی در بخشی دیگر از سخنان امروزش با انتقاد از رد لایحه بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی، گفت که ما در دولت چندین هفته برای تهیه این لایحه تلاش کردیم و این بهترین لایحه بودجه‌ای بود که می‌توانستیم تهیه کنیم. وی همچنین مدعی شد که دلیل آنکه بودجه این‌طور بسته شده آن است که ما قصد داشتیم تا در سال آینده ارزش پول ملی را افزایش دهیم.

در همین رابطه روز گذشته و پس از رد لایحه بودجه از سوی مجلس، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با دفاع از لایحه دولت گفت: «تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم‌زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.»

در جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ١۴٠٠ در دستور کار قرار گرفت و پس از اظهار نظرهای نمایندگان موافق و مخالف، نهایتاً کلیات لایحه، با ۹۹ رأی موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب مجلس نرسید.
پیش‌تر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی عنوان کرده بود که بودجه حدود ۹۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بخش عمومی، دست‌کم ۵۰ درصد کسری خواهد داشت. در این گزارش اشاره شده است که این شیوه تدوین لایحه بودجه، «متمرکز بر افزایش هزینه‌های جاری و همچنین تکیه بر منابع غیرواقعی و غیر قابل تحقق بوده است.»

این نهاد به نمایندگان پیشنهاد داده بود که لایحه را برای اصلاح به دولت بازگردانند و تا زمان اصلاح آن از شیوه بودجه دهی دوماهه یا فصلی استفاده کنند.