خواست کنشگران مدنی مقیم ایران از بایدن:‌ ادامه «فشار حداکثری بر رژیم»

۱۰ نفر از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ (به علاوه ۱۴)، نامه خطاب به بایدن را نیز امضا کرده‌اند

فعالان مدنی از بایدن خواستند، از گذار ایران به سوی «سامانه‌ای دموکراتیک و سکولار، از طریق برگزاری همه‌پرسی آزاد و عادلانه، پشتیبانی کند»-GETTY IMAGES VIA AFP

جمعی از کنشگران سیاسی و مدنی مقیم ایران با نوشتن نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، از او خواسته‌اند به فشار بر جمهوری اسلامی ادامه دهد و از گذار ایران به سوی «سامانه‌ای دموکراتیک و سکولار، از طریق برگزاری همه‌پرسی آزاد و عادلانه، پشتیبانی کند.»

این نامه به امضای حدود چهل نفر از «کنشگران سیاسی و مدنی باورمند به همبستگی ملی برای دستیابی به یک قانون اساسی سکولار دموکراتیک در ایران» رسیده که همگی مقیم ایران هستند.

این نامه می‌گوید در طول پنج سال گذشته خواست مردم ایران برای رسیدن به قانون اساسی «سکولار و دموکراتیک»  گسترش یافته و تاکید می‌کند در پی امضای برجام، جمهوری اسلامی فرصت «ایجاد اصلاحات به معنای واقعی» را از دست داد و میلیاردها دلاری که به دست آورد خرج «ایجاد آشوب در منطقه خاورمیانه» از طریق گسترش شبکه‌های تروریستی و توسعه فن‌آوری موشکی کرد.

نامه به اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ به عنوان گواه نارضایتی مردم ایران از عملکرد جمهوری اسلامی اشاره می‌کند و کشته شدن بیش از ۱۵۰۰ ایرانی و دستگیری بیش از ده‌هزار نفر در جریان آن‌ها را یادآوری می‌کند.

کنشگران در ضمن بیانیه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ را یادآوری می‌کنند که در داخل ایران منتشر شد و امضاکنندگان آن خواهان برکناری آیت‌الله علی خامنه‌ای و انحلال قانون اساسی جمهوری اسلامی و گذار به قانون اساسی دموکراتیک و سکولار از طریق همه‌پرسی تحت نظر سازمان ملل بودند. آنان در ضمن «بایکوت سراسری انتخابات مجلس شورای اسلامی» در اسفند ۱۳۹۸ را گواهی از عدم مقبولیت جمهوری اسلامی می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنشگران به «پیمان ابراهیم» که اخیرا بین اسرائيل و چهار کشور عربی امضا شد به عنوان نشانی از «دگردیسی ژئوپلتیکی چشمگیر در منطقه خاورمیانه» اشاره می‌کنند و آن ‌را در کنار «از دست دادن تدریجی نفوذ» جمهوری اسلامی در سوریه، لبنان، عراق و سایر کشورهای خاورمیانه قرار می‌دهند. آن‌ها از این‌ها نتیجه می‌گیرند که «حکومت دینی جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.»

کنشگران مدنی تاکید می‌کنند که شرایط امروز به ایرانیان این امکان را داده تا در آستانه رسیدن به «سامانه‌ای دموکراتیک و سکولار» قرار بگیرند و از همین رو چهار خواست پیش روی بایدن قرار داده‌اند: به رسمیت شناختن «منافع و خواست اکثریت مطلق مردم ایران برای دستیابی به یک قانون اساسی دموکراتیک و سکولار در برابر مصالح نظام دینی جمهوری اسلامی»، ادامه «فشارهای حداکثری سیاسی، دیپلماتیک و مالی بر رژیم»، پشتیبانی از حقوق بشر در ایران و آزادی همه زندانیان سیاسی-عقیدتی و پشتیبانی از «اراده ملت ایران برای گذار خشونت پرهیز به سوی سامانه‌ای دموکراتیک و سکولار از طریق برگزاری همه‌پرسی آزاد و عادلانه.»

۱۰ نفر از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ (به علاوه ۱۴) جزو امضاکنندگان این نامه به بایدن بوده‌اند. از جمله محمد نوری‌زاد، شهلا انتصاری، کمال جعفری یزدی، زرتشت احمدی راغب، فاطمه سپهری، محمد حسین سپهری، حوریه فرج‌زاده طارانی، جواد لعل محمدی، نرگس منصوری، پوران نظامی و عباس واحدیان شاهرودی.

منوچهر بختیاری، کنشگر مدنی که پسرش، پویا بختیاری، در جریان اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد نیز جزو امضاکنندگان این نامه است.

برخی اعضای عالی‌رتبه جبهه ملی ایران همچون کورش زعیم، مهران بختیار و عیسی حاتمی نیز جزو امضاکنندگان بودند. حشت‌الله طبرزدی، زندانی سیاسی و دبیر کل «جبهه دموکراتیک ایران، و مرتضی قاسمی، زندانی سیاسی و جانباز جنگ ایران و عراق، دو نفر از سایر امضاکنندگان نامه هستند.