بازداشت سه‌ تن از امضا کنندگان بیانیه چهارده زن

چهارده زن فعال مدنی در روز چهاردهم مرداد

طرح از فهمیه خلیلی طاری

درست یک هفته پس از انتشار بیانیه ۱۴ کنشگر زن، فاطمه سپهری، فعال مدنی، فعال حقوق زنان و همسر شهید؛ حوریه فرج‌زاده، خواهر شهرام فرج زاده از کشته‌‌شدگان اعتراضات ۸۸ و نرگس منصوری، فعال مدنی،کارگری، حقوق زنان، عضو سندیکای شرکت واحد و فرزند شهید؛ در تهران و مشهد بازداشت شدند. 

این زنان در بیانیه خود نوشته‌اند: در اعتراض به آپارتاید جنسیتی که «حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی است، علیه این نظام ضدزن که ارزش‌های انسانی ما را محو نموده است، بپاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستیم».

رضوان مقدم پژوهشگر، فعال حقوق‌بشر و حقوق زنان، و از فعالان کارزار رفع تبعیض‌های قانونی علیه زنان در ایران، موسوم به «کمپین یک میلیون امضا» در گفت‌و‌گویی با ایندیپندنت فارسی تاکید کرد «در انتخاب عدد چهارده هیچ تعمدی وجود نداشته است.» مقدم اضافه کرد به گفته یکی از امضاکنندگان بیانیه در جواب منتقدین که بار مذهبی را به این نامه نسبت داده‌اند، نویسندگان نامه به هیچ عنوان چنین هدفی نداشتند و این نگاه را ناشی از تفکر مذهبی درونی شده می‌بینند.  

خانم مقدم در ادامه متن بیانیه را به روشنی تحول‌خواهانه نامید و گفت هیچ جای شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند: «در بیانیه به طور کاملا مشخص از کمبودها و ظلم و ستم‌هایی که در این چهل سال به زنان وارد آمده سخن گفته شده. خواست استقرار حکومت سکولار و دموکرات به وضوح نشان می‌دهد که مسئله صرفا تعویض حکومت و جایگزینی با دیکتاتوری به شکل دیگر نیست».

این ۱۴ فعال حوزه زنان در بیانیه خود صریحا گفته‌اند که مبارزه خود را با جمهوری اسلامی «با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت»، ادامه خواهند داد.

نرگس منصوری زنی که متن بیانیه را در پیامی تصویری خواند گفت که به‌عنوان یکی از امضاءکنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن» معتقد است جمهوری اسلامی «یکی از زن ستیزترین و ضد انسانی‌ترین رژیم‌های جهان است» و امضاکنندگان این نامه خواستار حکومتی سکولار و دموکرات هستند. 

محبوبه عباسقلی، فعال مستقل حوزه زنان در گفت‌‌وگو با ایندیپندنت فارسی در تحلیل بیاینه آن را «آٰرمان‌گرایانه و در ادامه پروژه براندازی» می‌داند: « آپارتاید جنسی و تبعیض سیستماتیک بدون شک در جمهوری اسلامی وجود دارد اما نامه با ادعای کنشگری مدنی دور از خشونت و صلح‌آمیز خواستی کاملا انقلابی را مطرح می‌کند که هیچ راهکار عملی برای آن ارائه نمی‌دهد».

خانم عباسقلی نکته مثبت نامه را عادی سازی بیان خواست استعفای خامنه‌ای می‌بیند و در توضیح ادامه پروژه براندازی به نامه حمایت چهارده زن خارج از کشور اشاره می‌کند «با تمام مستقل بودن فعالین داخل باز با چنین حمایتی بخشی از پازل بزرگ‌تری از براندازی قرار می‌گیرند».

فاطمه سپهر یکی از سه زن بازداشت شده در بیست و چهار ساعت گذشته هم در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، حمایت و تائید خود را از محتوا و متن بیانیه اعلام کرد.

 او خود را به عنوان همسر شهید و زنی که در این جامعه زندگی می‌کند معرفی کرد و گفت: «جمهوری اسلامی نوعی آپارتاید جنسی و حکومت مذهبی است و برای زنان بسیار حکومت سختی است. در این کشور زنان حق انتخاب لباس پوشیدن را ندارند. حق هیچ‌گونه آزادی در زندگی و جامعه را ندارند».

 انتشار بیانیه زنان کنشگر در پی انتشار بیانیه‌ای دیگر بود که چندی پیش چهارده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده بودند. موج بازداشت‌‌های فعالین مدنی در بیست و چهار ساعت گذشته دامنه‌دار بوده است. تعدادی از امضاکنندگان نامه‌ نخستین هم بازداشت شده‌اند. 

هنوز از نهاد بازداشت کننده این فعالان سیاسی بازداشت شده در مشهد خبری منتشر نشده است و خبرها حاکی از این است که بازداشت شدگان به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده‌اند. 

بیشتر از