رد صلاحیت مهدوی‌کیا، خبر خطرناک برای فوتبال ایران

کوشش خبری برای تکذیب اسامی رد صلاحیت شده و تکذیب دخالت دولتی

ثبت‌نام علی کریمی به عنوان نامزد ریاست و مهدوی‌کیا به عنوان نامزد پست نایب‌رییس اول فدراسیون فوتبال با اصلاح بندهایی مقدور شد که به خواست فیفا تغییر کرده بودند-عکس از ایسنا

خبر رد صلاحیت مهدوی‌کیا و تکذیب آن و اخباری دیگر درباره رد صلاحیت نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال، مقامات وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را نگران خطر تعلیق کرده و آنها تلاش می‌کنند ایفای نقش خود در انتخابات را منتفی اعلام کنند.

رد صلاحیت نامزدهای انتخابات موضوعی حساسیت‌برانگیز از نگاه فیفا به هنگام اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بود، آنچنان که فیفا بارها در هشدارهایش درباره روند اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات نه فقط به حذف رد صلاحیت نامزدها اصرار داشت، بلکه با اصلاح شرایط حضور نامزدها، درها را به روی چهره‌های تازه باز کرد. ثبت‌نام علی کریمی به عنوان نامزد ریاست و مهدی مهدوی‌کیا به عنوان نامزد پست نایب‌رییس اول فدراسیون فوتبال با اصلاح بندهایی مقدور شد که به خواست فیفا تغییر کرده بودند.

اما در روزهای اخیر اخبار گوناگون درباره رد صلاحیت نامزدها منتشر شده است. فدراسیون فوتبال ایران ۱۲ بهمن اعلام کرد: «کمیته بدوی انتخابات فدراسیون براساس نقشه راه مقررات انتخاباتی، مرحله نخست بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات را به پایان رسانده و صلاحیت ۸۱ نفر را اعلام می‌کند و ۱۰ نفر به دلیل نداشتن فرم تاییدیه اعضای مجمع رد صلاحیت شده‌اند. بدیهی است هرگونه اعتراض از سوی افراد رد صلاحیت شده از طریق کمیته استیناف انتخابات قابل رسیدگی خواهد بود.» پس از انتشار این خبر گمانه‌زنی‌ها شروع شد. در میان اخبار غیررسمی مطرح می‌شد که صفی‌الله فغان‌پور، حسن نوشه‌ور، فریدون اصفهانیان، عبدالکاظم طالقانی، فرهاد حمیداوی، حیدر بهاروند، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، منصور قنبرزاده و ... رد صلاحیت شده‌اند. خبرگزاری ایرنا خبری را منتشر کرد که منبع مشخصی نداشت اما کدهایی را درباره رد صلاحیت برخی نامزدها ارائه می‌کرد: «یک منبع آگاه که به شرط حفظ هویت با ایرنا گفت‌وگو کرد اظهار داشت که صلاحیت تعدادی از نامزدهای ریاست فدراسیون به دلیل پرونده‌های کیفری توسط مراجع قانونی تایید نشده است ولی آنها حاضر به تمکین به قانون نیستند.» منظور از پرونده‌های کیفری در این خبر گنگ، احتمالا پرونده قرارداد مارک ویلموتس است و می‌تواند منجر به رد صلاحیت نامزدهایی شود که هنگام عقد آن قرارداد در فدراسیون فوتبال شاغل بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرهای تاییدشده و موثق درباره رد صلاحیت نامزدها شنیده نمی‌شد تا اینکه خبر رد صلاحیت مهدی مهدوی‌کیا در ورزش ۳ منتشر شد. مهدوی‌کیا در روز ثبت‌نام نامزدها در ایران حضور نداشت و همان روز این بحث مطرح شده بود که باید برای ثبت‌نام در محل فدراسیون فوتبال حاضر شود. آن روز اما با حضور وکیل و برادر مهدی مهدوی‌کیا مشکل ثبت‌نام او حل شد. اکنون اما دلیلی دیگر برای رد صلاحیت او مطرح شده است. مهدوی‌کیا از سال ۱۹۹۹ برای بازی در بوخوم به آلمان رفت و سپس تا سال ۲۰۱۰ برای هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت بازی کرد. پس از آن نیز در آلمان و ایران به زندگی ادامه می‌دهد. بدیهی است که او برای زندگی حرفه‌ای در این دوران طولانی در آلمان شهروند این کشور باشد. اما سایت ورزش ۳ در خبر رد صلاحیت مهدوی‌کیا نوشت: «ظاهرا بر اساس قوانین کشوری حضور افراد دو تابعیتی برای شرکت در انتخابات ممنوع است. این چند ماه پیش برای انتخابات ریاست جمهوری هم به تصویب رسید. بر اساس اصلاحات صورت گرفته در جزء ۲ بند الف ماده یک این طرح، ایرانی‌الاصل بودن و نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز آن (کارت سبز) کشورهای دیگر در گذشته و حال از شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری به شمار می‌آید.» اما فدراسیون فوتبال در واکنش به این اخبار اعلام کرد: «اسامی مطرح شده در فضای مجازی پیرامون رد یا تایید صلاحیت برخی نامزدهای حضور در مجمع انتخاباتی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال کذب بوده و بر اساس اعلام مکرر قبلی، اسامی افراد تایید صلاحیت شده در موعد مقرر منتشر خواهد شد.»

آنچه باعث می‌شود اخبار مربوط به رد صلاحیت نامزدها همواره در حال تکذیب باشد، خطری است که فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ایران حس می‌کنند. فیفا به دلایل رد صلاحیت نامزدها حساس است و اگر رد صلاحیت نامزدها استدلال دقیق، شفاف و قانونی نداشته باشد، می‌تواند به تعلیق فدراسیون فوتبال منجر شود.

رضا صالحی‌امیری، رییس کمیته ملی المپیک به همین دلیل اصرار دارد که دخالت نهاد مربوط به خود در انتخابات را تکذیب کند: «سیاست ما با وزارت ورزش همسان است. کمیته ملی المپیک، هیچ دخالتی در انتخابات نداشته و ندارد. انتخابات به مفهوم رقابت و حضور حداکثری همه کسانی است که علاقه‌مند به فوتبال هستند و اگر قرار است فوتبال در این کشور بدرخشد، باید بستر رقابت را برای کسب کرسی‌های فوتبال فراهم کنیم. این حوزه باید شفافیت لازم را در خود ایجاد کند تا هیچ ابهام و ذهنیتی در جامعه به وجود نیاید. رقابتی شدن و شفافیت جزو مطالبات جامعه از تیم برگزارکننده انتخابات است.» مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز با این حرف‌ها سعی می‌کند هرگونه دخالت دولتی را تکذیب کند: «وزارت ورزش و جوانان در این انتخابات کاملا بی طرف است و هر کاندیدایی در هر کجا اعلام کند که از طرف وزارت ورزش حمایت می‌شود، شدیدا این مسئله را تکذیب می‌کنم. وزارت ورزش در مورد هیچ کاندیدایی نظر خاصی ندارد و به دنبال برگزار شدن یک انتخابات آزاد و رقابتی است.»

به رغم این ادعاها، رد صلاحیت نامزدها می‌تواند دردسر بزرگ فدراسیون فوتبال در آستانه انتخابات باشد. سرانجام فدراسیون فوتبال باید اسامی کسانی را که رد صلاحیت شده‌اند، اعلام کند و اگر رد صلاحیت نامزدها از منظر فیفا قانونی و طبق اساسنامه مصوب نباشد، باید واکنش فیفا را انتظار بکشیم. پیش‌تر انتخابات فدراسیون فوتبال ایران به دستور فیفا بیش از یک سال به تعویق افتاد تا اساسنامه اصلاح شود. سرپیچی از اساسنامه می‌تواند دوباره فیفا و فدراسیون ایران رو در روی هم قرار دهد.

بیشتر از ورزش