تأیید مجدد فعالیت باندهای مافیای اداره کودکان کار در ایران

«نمی‌توان وجود باندهای مافیایی کودکان کار را نفی کرد»

در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار کودک کار در پایتخت وجود دارد- عکس از خبرگزاری مهر

طی روزهای گذشته پخش سریال «ملکه گدایان» از شبکه نمایش خانگی در ایران که بخشی از آن به موضوع فعالیت «مافیای کودکان کار» می‌پردازد و همچنین انتشار خبر خودکشی یک کودک کار در شهرستان بندر ماهشهر، باعث شد «رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران» وابسته به سازمان بهزیستی؛ نسبت به این پدیده واکنش نشان دهد.

سیدحسن موسوی‌چلک درخصوص وضعیت کودکان کار تاکید می‌کند: «تحلیل و تصویرهایی که در تئاترها، فیلم‌ها و یا گزارش از کودکان کار و خیابان ارائه می‌شود، باید مبتنی بر واقعیت و نگاهی همه‌جانبه به زندگی آن‌ها باشد، اکثریت قریب به‌اتفاق کودکان کار و خیابان برای تأمین معاش خانواده خود کار می‌کنند.»

این مقام دولتی همچنین درباره فعالیت مافیای کودکان کار توضیح می‌دهد: «در میان این کودکان کار و خیابان، کودکانی هم هستند که سرپناهی ندارند، در این راستا گروه‌هایی آن‌ها را شناسایی و به آن‌ها سرپناه می‌دهند و از آن‌ها بهره‌کشی‌های مختلفی می‌کنند.» وی افزود: «نمی‌توان وجود باندهای مافیایی کودکان کار را نفی کرد، اما به‌طور قطع تعداد این باندها زیاد نیست و اشراف اطلاعاتی همکاران انتظامی بر روی آن‌ها زیاد است.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته طی دوران فعالیت وی در سازمان بهزیستی برای شناسایی و مبارزه با باندهای بهره‌کشی از کودکان کار اشاره کرد: «در زمان فعالیتم در سازمان بهزیستی، در چند مورد در این زمینه به تشخیص رسیدیم که به همکاران انتظامی اعلام شد. یکی از این باندها در سمت ترمینال بعثت و دیگری در محله‌ای در فرحزاد بود که به‌محض اطلاع‌رسانی به نیروی انتظامی، بررسی‌های لازم انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این توضیح در حالی داده شد که ۲۰ آذرماه سال ۱۳۹۸ فرزانه مروستی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از اجرای طرحی برای شناسایی باندهای مافیایی قاچاق کودکان خیابانی خبر داده و گفته بود: «در این طرح سازمان بهزیستی با نیروی انتظامی همکاری می‌کند.»

همچنین سام بوربور، مدیر «انجمن دیده‌بان حقوق کودک» نیز در این باره گفت: «گروهی از پیمانکاران شهرداری کودکان را استثمار و برای جمع‌آوری ضایعات، زباله و… راهی خیابان می‌کنند.»

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران ولی‌الله شجاع‌پوریان نیز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ طی گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار کودک کار در پایتخت وجود دارد، این در حالی است که سازمان بهزیستی تعداد این کودکان را هفت هزار مورد می‌داند. همچنین براساس آمارها نزدیک به ۱۵ هزار کارتن‌خواب و ۱۰ هزار متکدی در شهر تهران وجود دارد.»

در همان زمان دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی دلیل آمار متفاوت سازمان‌ها را در «تعاریف» متعدد از کودکان کار و خیابان دانست. این دفتر مدعی شد برخی آمارهای بدون منبع مشخص تحقیقاتی یا سرشماری، نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد کودکان خیابانی، ایرانی هستند و ۴۰ درصد بقیه تابعیت غیرایرانی (افغان) دارند. از این تعداد، کودکان و نوجوانان دختر و پسر ۱۰ تا ۱۵ساله هستند.

همچنین خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران هم در گزارشی تأیید کرده است که کودکان کار در کارگاه‌ها و زیرزمین‌های غیراصولی و غیر ایمن کار می‌کنند. کودکانی ۷ یا ۸ساله که هم در کارگاه‌های حاشیه تهران و هم در کف خیابان‌ها به کار گرفته می‌شوند.