گزارش تلویزیون اسرائیل از «خنثی شدن طرح حمله ایران» در شرق آفریقا

«ماموران» ایران در این کشور آفریقایی و برخی کشورهای دیگر بازداشت شدند

پس از کشته شدن فخري‌زاده گروهی از بسیجیان پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را در مقابل وزارت امور خارجه به آتش کشیدند-ATTA KENARE / AFP

کان نیوز اسرائیل از دستگیری «ماموران» جمهوری اسلامی ایران در یک کشور در شرق آفریقا خبر داد. بر اساس این گزارش چند نفر که سفارت‌های اسرائیل، آمریکا و امارات متحده عربی را در این کشور-که نام آن اعلام نشده- زیر نظر داشتند، بازداشت شده‌اند.

این گزارش به نقل از منابع اطلاعاتی غربی می‌گوید که ایران این ماموران را به این کشور اعزام کرده بود تا برای حمله به این سایت‌ها اطلاعات جمع کنند.

مقامات تهران به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

بر اساس این گزارش، افرادی که بازداشت شده‌اند یا شهروند ایران هستند و یا علاوه بر ایران، شهروندی اروپا را نیز دارند. برخی از آنها در «این کشور آفریقای شرقی» بازداشت شده‌اند و برخی در کشورهای دیگر. کان نیوز گزارش داد که طرح این حمله ماه گذشته خنثی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کان‌نیوز می‌افزاید، ایران قصد داشت در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس به یکی از این سفارتخانه‌ها حمله کند. همچنین ایران قصد داشت انتقام محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی را بگیرد که در منطقه آبسرد دماوند کشته شد. مقامات تهران اسرائیل را در این زمینه متهم کرده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که روز جمعه در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو یک انفجار رخ داد. برخی گزارش‌ها اتهام‌هایی را در این زمینه علیه ایران مطرح کرده‌اند. برخی رسانه‌های هندی روز شنبه گزارش دادند که دست‌نوشته‌هایی در محل انفجار کشف شده که در آنها به کشته شدن سلیمانی و فخری‌زاده اشاره شده است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که برخی اتباع ایرانی در دهلی نو تحت بازجویی قرار گرفته‌اند.

چنین حمله‌هایی در هند بی‌سابقه نیست. در سال ۲۰۱۲ نیز همسر یک دیپلمات اسرائیلی در اثر انفجاری مشابه در نزدیکی سفارت مجروح شد. حمله های همزمان علیه خودروی دیپلماتیک سفارت اسرائیل در گرجستان و تلاش برای حمله در تایلند علیه شهروندان اسرائیلی نیز به ایران نسبت داده شد. مقامات تهران این اتهام‌ها را بی‌اساس توصیف کرده‌اند.

این حمله‌ها پس از آن انجام شد که برخی دانشمندان هسته‌ای در ایران ترور شدند. تهران این حمله‌ها را به اسرائیل نسبت داد.

کان‌نیوز در ادامه گزارش داد که هم‌اکنون همه سفارتخانه‌های اسرائیل در سطح هشدار قرار دارند.