ایران از «ماهواره‌بر جدید» رونمایی می‌کند

تلاش‌های ایران برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین تا به حال ناکام مانده است

به گفته تسنیم، این ماهواره‌بر ترکیبی، از سوخت جامد بهره می‌برد - عکس از تسنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جدیدترین ماهواره‌بر ایران با نام «ذوالجناح» دوشنبه شب به وقت محلی رونمایی می‌شود.

به گفته تسنیم، این ماهواره‌بر ترکیبی، از سوخت جامد بهره می‌برد و گفته می‌شود می‌تواند ماهواره‌هایی تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری حمل کند.

تلاش‌های ایران برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین تا به حال ناکام مانده است.

سال گذشته هم با سقوط ماهواره‌بر «سیمرغ» و ماهواره «ظفر»، سومین تلاش جمهوری اسلامی در یک سال اخیر برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین به شکست انجامید.

ماهواره ظفر پس از تبلیغات زیاد و چند روز تاخیر، بعداز ظهر روز ۲۱ بهمن از سکوی ایستگاه فضایی امام خمینی پرتاب شد. اما دقایقی بعد اعلام شد که ماهواره‌بر سیمرغ به سرعت کافی نرسید و در نتیجه آن ظفر نیز در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار نگرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجرای این پروژه در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، قرار بود اقتدار و ایستادگی جمهوری اسلامی را به تصویر بکشد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که تبلیغات زیادی در این زمینه انجام داده بود، پس از سقوط سیمرغ و ظفر گفت، موفق نشده اما خوشحال است و شانس ظفر ۲ را در خردادماه امتحان خواهد کرد. هزینه ساخت ظفر دو میلیون یورو برآورد شده بود. 

احمد حسینی، سخنگوی برنامه هوافضای وزارت دفاع نیز گفت اقدامات لازم برای پرتاب موفق ماهواره بعدی انجام خواهد شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نقص در موتور سیمرغ، دلیل ناموفق بودن پرتاب ماهواره ظفر بود.