شکایت فرماندار تگزاس از جو بایدن

گرگ ابوت، برنامه جو بایدن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را «خصمانه» می‌خواند

جو بایدن رئیس‌جمهوی ایالات متحده می‌گوید که تغییرات اقلیمی یک نگرانی امنیت ملی است - Doug Mills-Pool/Getty Images/AFP

به دنبال چهار سال دوره ریاست جمهوری ترامپ، بایدن برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی، یک رشته اقدامات اجرایی صادر می‌کند.  

گرگ ابوت، فرماندار تگزاس وعده داد تا با دستورهای اجرایی امضا شده از سوی جو بایدن که به ادعای او موجب کاهش تولید نفت و گاز ایالت وی می‌شود، مبارزه خواهد کرد.  

فرماندار تگزاس با صدور فرمان اجرایی خود به نهادهای ایالتی اختیار داد تا با چالش‌های حقوقی در مقابل سیاست‌هایی که رئیس‌جمهور جدید و دولتش پیاده کرده‌اند، مقابله کنند.  

آقای ابوت هنگام امضای دستورالعمل اجرایی خود، به کارکنان یک شرکت خدمات میادین نفتی، گفت: «وقتی پای تهدید مشاغل شما در میان است، فرمانداری دارید که پشت شما ایستاده است.» او گفت: «تگزاس از صنایع نفت و گاز در مقابل هر گونه حمله خصمانه واشینگتن، حمایت می‌کند.» 

روز چهارشنبه آقای بایدن از مجموعه دستورهای طراحی‌شده برای مقابله با تغییرات آب‌وهوا پرده‌برداری کرد که ایالت مولد انرژی تگزاس، آن را تهدیدی علیه کسب‌و‌کار اصلی خود می‌داند.  

رئیس‌جمهور که می‌گوید تغییرات اقلیمی یک نگرانی امنیت ملی است، در چارچوب تلاش برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، دستور توقف قراردادهای جدید نفت و گاز در میادین فدرال و قطع یارانه‌ها را صادر کرد.

او همچنین نهادهای فدرال را به «تهیه برق بدون آلاینده‌های کربن و خودروهای پاک و عاری از تولید گازهای کربن ترغیب کرد تا به این ترتیب مشاغل پردرآمد صنفی ایجاد شود و صنایع انرژی پاک به تکاپو بیفتند.» آقای بایدن امیدوار است که تا سال ۲۰۳۵ کشور را در مسیر کربن‌زدایی صنایع بخش برق قرار دهد و تا سال ۲۰۵۰ تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ابوت، زمانی که در دوران ریاست جمهوری اوباما، دادستان کل ایالت تگزاس بود، ۳۱ بار از دولت فدرال شکایت کرد، عمدتا به دلیل قوانین و مقررات محیط زیستی. کن پکستون، دادستان کل فعلی تگزاس، پیش‌تر دولت جدید را به چالش کشیده بود و از یک قاضی فدرال خواسته بود تا موقتا اجرای دستور وزارت امنیت کشور برای توقف صد روزه، بیشتر اخراج‌ها را متوقف کند.  

فرماندار ابوت گفت: «تگزاس با راهبرد اقدام حقوقی ادامه می‌دهد تا در مقابل هرگونه تلاش دولت بایدن در تهدید بخش انرژی به طور کلی و یا مشاغل بخش انرژی تگزاس بایستد.» 

آقای ابوت گفت دستور اجرایی که روز پنجشنبه امضا کرد، «از تمامی ادارات دولتی می‌خواهد تا با استفاده از تمامی ظرفیت و ابزارهای قدرت خود برای به چالش کشیدن هرگونه اقدام دولت فدرال بایستند که قدرت، حیات و استقلال صنایع انرژی تگزاس را تهدید می‌کند.» او افزود: «این یک تکلیف برای تمامی نهادهای فدرال در تگزاس است.» 

فرماندار تگزاس همچنین قصد دارد تا براساس یک لایحه ایالتی که صادر خواهد کرد، جلوی شهرهای این ایالات را از منع استفاده وسایل با سوخت گاز طبیعی، بگیرد. تگزاس بیش از ۴۰ درصد از نفت خام کشور و حدود یک چهارم گاز طبیعی کشور را تولید می‌کند. صنایع نفت و گاز تقریبا یک‌سوم تولید خالص ملی این ایالت به شمار می‌رود.  

مدافعان محیط زیست می‌گویند با توجه به شدت تاثیر تغییرات آب‌وهوا بر این ایالت و وقوع طوفان، سیل، و موج گرمای شدید، دستور فرماندار تگزاس نادرست است.  

© The Independent