جرد کوشنر نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

کوشنر از چهره‌های کلیدی مذاکرات برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش بود

جرد کوشنر به همراه همسرش ایوانکا ترامپ - AFP

جرد کوشنر، مشاور عالی سابق کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل نقشی که در مذاکره برای چهار توافق صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی ایفا کرد، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.

کوشنر و معاونش آوی برکوویتز از چهره‌های کلیدی مذاکرات برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش بودند.

پس از امضاء پیمان ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل، برخی دیگر از کشورهای عربی نیز در آخرین ماه‌های دولت ترامپ در جهت صلح و عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام برداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیمان ابراهیم یک دستاورد مهم دیپلماتیک برای دولت ترامپ به‌شمار می‌رود که پس از ۲۵ سال به عادی‌سازی روابط اسرائیل با یک کشور عربی منجر شد. پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، مصر و اردن روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده بودند.

ناظران بر این باورند که تهدید‌های ناشی از تحرک‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله دلایل حرکت اسرائیل و کشورهای عربی به سمت صلح و عادی‌سازی روابط است. این روند با کمک آمریکا و نقش پررنگ کوشنر تسهیل شد.

به گزارش گاردین، کوشنر در بیانیه‌ای اعلام کرد، افتخار می‌کند که نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است. این جایزه در ماه اکتبر اعطا خواهد شد. این درحالی است که انتظار می‌رود دولت جو بایدن تمامی توافقنامه‌های امنیت ملی در دولت ترامپ شامل پیمان ابراهیم را مورد بازبینی قرار دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آلن درشوویتز، وکیل آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد، کوشنر را برای دریافت جایزه صلح نوبل پیشنهاد کرده است.