جایزه صلح نوبل: ترامپ، ناوالنی، تونبرگ و سازمان بهداشت جهانی در میان نامزد‌ها

یشنهاد نامزد‌ها به معنای تأییدشان از سوی کمیته جایزه نوبل نروژ نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، و همسرش ملانیا ترامپ- Brendan Smialowski / AFP

دونالد ترامپ ادعا می‌کند که او هنوز واجد شرایط دریافت جایزه صلح نوبل است.

بر اساس نظرسنجی نمایندگان پارلمان نروژ که واجد شرایط پیشنهاد نامزدها هستند و در پیشبینی نامزد‌های برنده سابقه‌ موفقی دارند، علاوه بر دونالد ترامپ، الکسی ناوالنی، کنشگر منتقد روس، سازمان بهداشت جهانی، و گرتا تونبرگ، کنشگر مبارزه با گرمایش آب‌و‌هوایی، نیز جزو نامزد‌های دریافت جایزه صلح نوبل هستند.

تحقیقات انجام شده توسط رویترز نشان داده‌ است که خانم تونبرگ، آقای ناوالنی، سازمان بهداشت جهانی و برنامه کوواس آن سازمان با هدف حصول اطمینان از دسترسی عادلانه کشور‌های فقیر به واکسن کووید-۱۹، به احتمال زیاد پیشرو هستند. مهلت معرفی نامزدهای پیشنهادی برای این جایزه معتبر روز یکشنبه به پایان می‌رسد.

کنشگر مبارزه با تغییرات اقلیمی، رهبر مخالفان روسیه، و سازمان بهداشت جهانی، نامزد‌های مورد حمایت قانون‌گذاران نروژی هستند که از سال ۲۰۱۴، به استثنای سال ۲۰۱۹، هر ساله برنده نهایی را انتخاب کرده‌اند.

هزاران نفر، از اعضای پارلمان‌های سراسر دنیا گرفته تا برندگان پیشین، واجد شرایط پیشنهاد نامزد‌ها هستند. برخی شخصیت‌های دیگر، از جمله استادان دانشگاه و اعضای سازمان‌های بین‌المللی منتخب نیز می‌توانند معرف نامزد‌های این جوایز باشند.

کمیته نوبل نروژ که برنده جایزه را تعیین می‌کند، در مورد نامزدها اظهارنظر نمی‌کند و تا ۵۰ سال نام معرف‌های نامزد‌های ناموفق را محرمانه نگه می‌دارد. معرفی نامزد‌ها به معنای تأیید آنان از طرف این کمیته نیست. اما معرف‌ها می‌توانند هویت نامزد‌های پیشنهادی خود را فاش کنند.

در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، کریستین تایبرینگ-جید، سیاستمدار راست افراطی نروژ، آقای ترامپ را برای جایزه نوبل سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.

او با اشاره به نقش آقای ترامپ در ایجاد توافق صلح بین اسرائیل و کشور‌های خاورمیانه، گفت که رئیس جمهوری پیشین آمریکا «بیش از هر نامزد دیگر برای ایجاد صلح میان کشور‌ها تلاش کرده است.»

از دیگر نامزد‌های پیشنهادی اعضای پارلمان نروژ که رویترز با آن‌ها صحبت کرده است، می‌توان از سویتلانا تسیخانوسکایا، ماریا کولسنیکووا و ورونیکا تسپکالو، کنشگران بلاروسی که برای انتخابات عادلانه تلاش‌های زیادی کرده‌اند، گروه حقوق بشر کمیته مجار هلسینکی، و گروه یوستیتا، قضات لهستانی مدافع حقوق شهروندی، نام برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» نیز به دلیل «موفقیت فوق‌العاده‌اش در افزایش آگاهی جهانی درباره بی‌عدالتی‌های نژادی» نامزد شده است.

نامزدهای دیگر عبارتند از کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران مستقر در ایالات متحده، زینب الغزوی، روزنامه‌نگار سابق مجله شارلی ابدو، تارنمای خبری مطبوعات آزاد هنگ کنگ، شبکه بین‌المللی راستی‌آزمایی، و گزارش‌گران بدون مرز مستقر در پاریس (آر.اس.اف).

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (یو‌ان‌اچ‌سی‌آر)، ایستگاه فضایی بین‌المللی، و جنبش بین‌المللی پیشاهنگی نیز به عنوان دریافت‌کنندگان احتمالی این جایزه معرفی شده‌اند.

برنده سال ۲۰۲۱ در ماه اکتبر اعلام خواهد شد.

بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۰، جایزه صلح نوبل ۱۰۱ بار به ۱۳۵ برنده نوبل، ۱۰۷ فرد و ۲۸ سازمان، اعطا شده است.

در سال ۲۰۲۰، برنامه جهانی غذا «به دلیل تلاش‌هایش برای مبارزه با گرسنگی، سهمی که در بهبود شرایط جهت برقراری صلح در مناطق جنگ‌زده داشته است و نقش آن در جلوگیری از استفاده از گرسنگی به عنوان سلاحی برای جنگ و درگیری» برنده این جایزه شد.

سال پیش از آن، آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی، «به علت تلاش‌هایش برای دستیابی به صلح و همکاری‌های بین‌المللی، و به ویژه بابت ابتکار قاطعش برای حل درگیری‌های مرزی با اریتره، کشور همسایه» به آن افتخار دست یافت.

گزارش‌های بیشتر از رویترز

© The Independent