دستگیری ۴۵۰۰ نفر از هواداران ناوالنی در یک روز

به ‌رغم سرکوب گسترده متحدان ناوالنی، معترضان روز یکشنبه دوباره دست به تظاهرات زدند

مقامات روسیه، هشدار داده بودند که تظاهرات غیر قانونی است و سرکوب می‌شود - Olga MALTSEVA / AFP

در تظاهرات هواداران آلکسی ناوالنی سیاست‌مدار زندانی و منتقد سرسخت کرملین بیش از ۴۵۰۰ نفر دستگیر شد‌ه‌اند.

این دومین آخر هفته پیاپی است که در پی دستگیری آقای ناوالنی در بازگشت به مسکو، در سراسر روسیه تظاهرات بر پا می‌شود. او برای درمان مسمومیت چند ماه در آلمان به سر می‌برد.

این سیاست‌مدار مخالف ۴۴ ساله می‌گوید ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دستور قتل وی را صادر کرده است، اما کرملین این اتهام را تکذیب می‌کند. به ‌رغم سرکوب گسترده متحدان آقای ناوالنی و احتمال به میدان آمدن پلیس، معترضان، روز یکشنبه دوباره به طرفداری از وی دست به تظاهرات زدند.

طبق گزارش گروه اود-اینفو که اعتراضات را رصد می‌کند، پلیس در تظاهرات سراسری روسیه، بیش از ۴۵۰۰ نفر را دستگیر کرده است که حدود ۱۴۰۰ نفر در مسکو را شامل می‌شود.

به گزارش اود-اینفو تاکنون در شهر ولادی‌وستوک، واقع در شرق دور روسیه، بیش از ۱۱۰ نفر دستگیر شده‌اند. پلیس همچنین مانع رسیدن معترضان به مرکز شهر شد و آن‌ها را وادار کرد تا به سوی کرانه و آب‌های یخ‌زده خلیج آمور بروند.

در شهر «تومسک» واقع در سیبری نیز معترضان با در دست داشتن پرچم‌های روسیه جلوی یک تالار موسیقی جمع شدند و شعار دادند: «آزاد باید گردد!». آقای ناوالنی پس از دیدار از همین شهر در اوت گذشته، در مسیر برگشت و در پروازی داخلی ناگهان حالش ناگهان بد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات همچون آخرهفته گذشته هشدار داده بودند که تظاهرات غیر قانونی است و سرکوب خواهد شد. طبق گزارش اود-اینفو در تظاهرات هفته گذشته ده‌ها هزار نفر به خیابان آمدند و بیش از ۴هزار نفر بازداشت شدند.

ماموران پلیس در اواسط ژانویه و دقایقی پس از آن که آقای ناوالنی از آلمان با هواپیما وارد فرودگاه مسکو شد در ورودی بازرسی گذرنامه‌ها به سراغ وی رفتند. او برای درمان مسمومیت ناشی از گاز اعصاب در آلمان به سر می‌برد.

او دقایقی قبل از دستگیری به خبرنگاران گفته بود: این بهترین روز من در پنج ماه گذشته تا کنون است. ناوالنی ۴۴ ساله گفته بود: نمی‌ترسم چون می‌دانم حق با من است. از هیچ چیز نمی‌ترسم.

آقای ناوالنی متهم است که شرایط آزادی مشروط خود را نقض کرده است ولی خودش این اتهام را رد می‌کند. قرار است هفته آینده دادگاهی به اتهام وی رسیدگی کند که در صورت محکومیت ممکن است تا سه سال و نیم حکم حبس برای وی صادر شود.

او آقای پوتین را متهم کرده که دستور داده تا وی را مسموم کنند اما پوتین نیز مسمومیت آقای ناوالنی به دست ماموران روسیه را تکذیب کرده است و می‌گوید اگر می‌خواستند او را بکشند کار را تمام کرده بودند.

گزارش تکمیلی در خبرگزاری رویتر آمده است.

© The Independent