بخت‌های جایزه صلح نوبل امسال: از سازمان جهانی بهداشت تا گرتا تونبرگ

نخست‌وزیر نیوزیلند هم برای مقابله موثر با شیوع کرونا بخت انتخاب دارد

گرتا تونبرگ، فعال زیست‌محیطی سوئدی-JOHN THYS / AFP

در سال جولان دادن همه‌گیری کرونا، اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ می‌تواند کمی امید به جهانی تزریق کند که خیلی هم به آن نیاز دارد.

در حالی که قرار است انجمن نوبل روز جمعه در اسلو انتخاب خود را اعلام کند، گمانه‌زنی‌ها در مورد برنده امسال این جایزه وزین اوج گرفته است.

تحلیل‌گران و شرط‌بندها نام گستره‌ای از افراد و نهادها از کنشگران اقلیمی و روزنامه‌نگاران تا سازمان جهانی بهداشت (دبلیو.اچ.او) را مطرح کرده‌اند.

طبق آن چه مرسوم است انجمن نوبل ۵۰ سال دیگر اسامی نامزدهای امسال را برملا خواهد کرد و به همین دلیل در وبگاه خود اعلام کرده که اسامی مطرح شده در گمانه‌زنی‌ها فقط «حدس وگمان‌های عجیب و غریب یا اطلاعات ساخته و پرداخته شخص یا اشخاصی است که نامزدهایی را مد نظر دارند».

این جایزه ۱.۱ میلیون دلاری امسال ۳۱۸ نامزد دارد که شامل ۲۱۱ شخص و ۱۰۷ سازمان می‌شود. شمار نامزدهای امسال در فهرست پرشمارترین نامزدهای سال این جایزه جایگاه چهارم را دارد و حدنصاب پرشمارترین به سال ۲۰۱۶ با ۳۷۶ نامزد تعلق دارد.

در ادامه به برخی از نامزدهای احتمالی این جایزه می‌پردازیم:

گرتا تونبرگ

نام این فعال زیست‌محیطی سوئدی برای برنده شدن جایزه صلح نوبل پارسال خیلی مطرح بود که سرانجام به آبی احمد نخست وزیر اتیوپی رسید که برای رفع اختلافات مرزی با همسایه‌شان اریتره تلاش‌های زیادی کرده بود.

باز هم نام این نوجوان در میان بخت‌داران برنده شدن این جایزه در سال ۲۰۲۰ مطرح است.

به نظر دن اسمیت رییس پژوهشگاه بین‌المللی صلح استکهلم او به سبب فعالیت در افزایش آگاهی درباره اضطرارهای اقلیمی بخت برنده شدن دارد.

البته به نظر آقای اسمیت بهتر است برنده این جایزه یک سازمان باشد نه یک فرد و می‌گوید: «به نظر من بهتر است این جایزه را به گروهی از کنشگران بدهند که گرتا تونبرگ هم می‌تواند جزو آن‌ها باشد نه آن که به تنهایی او روی سکو برود.»

جاسیندا آردرن

نام نخست وزیر نیوزیلند نیز بابت کارهایی که در واکنش به حملات تروریستی کریست‌چورچ کرده بود مثل نام خانم تونبرگ جزو بخت‌داران برنده شدن جایزه پارسال بود.

نام خانم آردرن امسال هم بابت مقابله با همه‌گیری کرونا بر سر زبان‌ها بود و در سراسر جهان او را ستایش کردند.

طبق اعلام گروه آدچکر که گمانه‌زنی‌های شرط‌بندهای متعدد را تجمیع می‌کند، نام او در جایگاه سوم محتمل‌ترین برندگان جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت به دلیل نقشی که در رهبری مقابله با همه‌گیری کرونا در جهان داشته است از نظر شماری از تحلیل‌گران می‌تواند برنده امسال این جایزه باشد.

البته با توجه به آن که نامزدها را قبل از اول فوریه انتخاب می‌کنند، احتمال ندارد که جایزه صلح نوبل را بابت مقابله با کرونا به شخص یا نهادی بدهند.

البته سازمان جهانی بهداشت مخالفان خاص خود را هم دارد و آقای ترامپ و دیگران منتقد عملکرد این نهاد در اوایل همه‌گیری کرونا هستند.

آلکسی ناوالنی

نام این مخالف سیاسی حکومت روسیه به اندازه خانم تونبرگ، خانم آردرن یا سازمان جهانی بهداشت مطرح نیست اما او نیز جزو بخت‌داران است.

این چهره سرشناس مخالفان حکومت روسیه به تازگی از بیمارستانی در برلین ترخیص شد که به دلیل مسمومیت با عامل نوویچوک در آن جا بستری بود. او پوتین رییس جمهور روسیه را متهم کرده است که در مسموم‌سازی وی دست داشته است.

انجمن پاسداری از روزنامه‌نگاران

انجمن پاسداری از روزنامه‌نگاران(سی‌پی‌جی) سازمان دیده‌بان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران است و آزادی مطبوعات را ترویج می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام این انجمن در فهرست نهایی بخت‌داران پژوهشگاه صلح اسلو(پریو) قرار دارد. برندگان دو سال گذشته جایزه صلح نوبل از جمله اسامی بودند که در این فهرست قرار داشتند.

آقای اوردال رییس این پژوهشگاه می‌گوید با توجه به آن که آزادی مطبوعات «در سراسر جهان با چالش مواجه شده است» الان بهترین موقع برای انتخاب انجمن پاسداری از روزنامه‌نگاران است.

از سوی دیگر پس از آن که کریستین تایبرینگ- گیده سیاست‌مدار راست‌گرای نروژ با اشاره به فعالیت دونالد ترامپ در ایجاد رابطه بین اسراییل و امارات متحده عربی نام ترامپ را مطرح کرد، نام رییس جمهور ایالات متحده نیز برای نامزدی جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ مطرح شده است.

اما هنریک اوردال رییس پژوهشگاه صلح اسلو (پریو) ابراز تردید کرد که آقای ترامپ بختی داشته باشد.

آقای اوردال می‌گوید: «بخت برنده شدن او صفر مطلق است.»

گزارش‌های تکمیل در ای‌پی آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان