انفجار در انبار مهمات سپاه قدس در سوریه

این انفجارها یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال موشک از عراق به سوریه رخ داد

عکس آرشیوی است. هنوز مقام‌های سوری و ایرانی به خبر انفجار امروز در این منطقه واکنشی نشان نداده‌اند.- Anas AL-DYAB / AFP

دیده‌بان حقوق بشر سوریه از وقوع یک رشته انفجار در انبار مهمات شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس در روستای العباس در منطقه ابوکمال سوریه خبر داده است.

روستای العباس در شرق سوریه و حدفاصل شهر ابوکمال و دیرالزور واقع شده است.

همزمان با وقوع این انفجارها تعدادی هواپیمای بدون سرنشین نیز در آسمان سوریه پرواز کرده‌اند.

روز گذشته دیده‌بان حقوق بشر سوریه از انتقال موشک‌های زمین‌ به زمین ایرانی به این منطقه خبر داد. کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به سپاه قدس این موشک‌ها را از طریق مرز قائم به سوریه رسانده بودند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرده بود که موشک‌ها با استتار در کامیون‌های حمل سبزیجات و میوه منتقل شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که این انفجارها در نتیجه حمله هوایی رخ داده است و یا نه. همچنین خبری در مورد تلفات انسانی این انفجارها منتشر نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روستای العباس در ماه‌های گذشته شاهد حملات هوایی و انفجارهای متعددی بوده است. در مهم‌ترین رویداد در این زمینه، روز ۸ تیرماه امسال و یک روز پس از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به منطقه ابوکمال و روستای العباس جنگنده‌های اسرائیل این منطقه را بمباران کردند. در آن حمله ۲ ایرانی و ۴ سوری کشته شدند.  

هنوز مقام‌های سوری و ایرانی به خبر انفجار امروز در این منطقه واکنشی نشان نداده‌اند.

در ماه‌های گذشته تمرکز حملات اسرائیل به سوریه در منطقه ابوکمال و دیرالزور بوده است. این حملات غالباً به کشته و زخمی‌شدن تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران و یا نیروهای شبه‌نظامی سوری، افغان، عراقی و لبنانی مورد حمایت ایران منجر شده است.

هفته گذشته نیز اسرائیل انبارهای مهمات لشکر فاطمیون در همین منطقه را بمباران کرد و گفته شد که گروهی از شبه‌نظامیان افغان در این حمله کشته شدند.

ابوکمال در شرق سوریه و متصل به مرز عراق است. نیروهای سپاه قدس و حشد‌الشعبی عراق عمدتاً از شاهراه ارتباطی‌ای که از بغداد آغاز می‌شود و بعد از گذشتن از الرمادی و قائم وارد خاک سوریه می‌شود، برای انتقال تجهیزات، مهمات، نیروهای نظامی و فرماندهان منطقه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

گفته می‌شود که ایران قصد دارد در منطقه ابوکمال پایگاه دائمی برای نیروهای سپاه قدس ایجاد کند.

منطقه استراتژیک ابوکمال در شرق سوریه و مجاور مرز عراق پایگاه اصلی نیروهای سپاه در سوریه است
 

حضور سپاه قدس در این منطقه استراتژیک به این نیرو این امکان را می‌دهد تا در کمترین فاصله ممکن با دو پایتخت مهم عربی یعنی دمشق و بغداد قرار داشته باشد.

اسرائیل بارها اعلام کرده که فرایند تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند و آن را تحمل نخواهد کرد. در مقابل، مقام‌های نظامی و سیاسی ایران اعلام کرده‌اند که حضورشان در سوریه به دعوت دولت رسمی و قانونی آن کشور بوده و تا زمانی که سوری‌ها مایل باشند به حضورشان ادامه می‌دهند.

 ایران و اسرائیل درباره مجموعه اقداماتی که در سوریه و لبنان علیه یکدیگر انجام می‌دهند به‌ صورت شفاف صحبت نمی‌کنند و خبررسانی در مورد جزئیات این رویدادها غالبا از سوی گروه‌های سیاسی یا خبرگزاری‌ها انجام می‌شود.

بیشتر از جهان