حمله اسرائیل به مواضع سپاه یک روز پس از سفر قاآنی به سوریه

در این حمله شش نفر کشته شده‌اند که احتمالاً دو نفر ایرانی و چهار نفر سوری هستند

عکسی که خبرگزاری تسنیم از سفر اسماعیل قاآنی به ابوکمال سوریه منتشر کرده است

چند ساعت پس از آن که خبرگزاری تسنیم از سفر اسماعیل قاآنی به سوریه و بازدید از پایگاه‌های سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به ایران در منطقه ابوکمال خبر داد، اسرائیل به این منطقه حمله کرده است.

خبر حمله به ابوکمال را دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس منتشر کرده است و هنوز مقام‌های سوری و ایرانی به آن واکنشی نشان نداده‌اند. دیدبان می‌گوید که در این حمله تازه شش نفر شامل چهار سوری جان خود را از دست داده‌اند. تحلیل‌گران حدس می‌زنند که دو نفر دیگر ایرانی باشند.

این گروه که تحولات جنگ داخلی سوریه را رصد می‌کند گفته که حملات در شامگاه گذشته، شنبه شب، به یک پایگاه نیروهای وابسته به ایران در روستای العباس در نزدیکی مرز عراق صورت گرفته است.

روستای العباس در شرق سوریه و حدفاصل شهر ابوکمال و دیرالزور واقع شده است.

خبرگزاری تسنیم روز گذشته خبر سفر فرمانده سپاه قدس به ابوکمال سوریه را لحظاتی پس از انتشار از خروجی خود حذف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ترور قاسم سلیمانی و انتصاب قاآنی به فرماندهی سپاه قدس، اخبار مربوط به سفرهای فرمانده جدید این نیرو با احتیاط فراوان و محدود منتشر می‌شود. شاید به همین دلیل خبرگزاری تسنیم نیز بلافاصله این خبر را از خروجی خود حذف کرد.

در ماه‌های گذشته تمرکز حملات اسرائیل به سوریه در منطقه ابوکمال بوده است.

ابوکمال در شرق سوریه و متصل به مرز عراق است. نیروهای سپاه پاسداران و حشد‌الشعبی عراق عمدتاً از شاهراه ارتباطی‌ای که از بغداد آغاز می‌شود و بعد از گذشتن از الرمادی و قائم وارد خاک سوریه می‌شود، برای انتقال تجهیزات، نیروهای نظامی و فرماندهان منطقه‌ای استفاده می‌کنند.

گفته می‌شود که ایران قصد دارد در منطقه ابوکمال پایگاه دائمی برای نیروهای سپاه قدس ایجاد کند.

منطقه استراتژیک ابوکمال در شرق سوریه و مجاور مرز عراق پایگاه اصلی نیروهای سپاه در سوریه است

حضور سپاه قدس در این منطقه استراتژیک به این نیرو این امکان را می‌دهد تا در کمترین فاصله ممکن با دو پایتخت مهم عربی یعنی دمشق و بغداد قرار داشته باشد.

اسرائیل بارها اعلام کرده که فرایند تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند و آن را تحمل نخواهد کرد. در مقابل، مقام‌های نظامی و سیاسی ایران اعلام کرده‌اند که حضورشان در سوریه به دعوت دولت رسمی و قانونی آن کشور بوده و تا زمانی که سوری‌ها مایل باشند به حضورشان ادامه می‌دهند.

در ماه‌های گذشته اسرائیل ده‌ها حمله به منطقه ابوکمال انجام داده، ولی هیچ‌گاه به‌صورت رسمی مسئولیت آن را نپذیرفته است. این حملات غالباً به کشته و زخمی‌شدن تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران و یا نیروهای شبه‌نظامی سوری، عراقی و لبنانی مورد حمایت ایران منجر شده است.

به‌ صورت کلی، ایران و اسرائیل درباره مجموعه اقداماتی که در سوریه و لبنان علیه یکدیگر انجام می‌دهند به‌ صورت شفاف صحبت نمی‌کنند و خبررسانی در مورد جزئیات این رویدادها همیشه از سوی گروه‌های سیاسی یا خبرگزاری‌ها انجام می‌شود.

بیشتر از