بازداشت غیرقانونی یک نوجوان آمریکایی توسط مرزبانان آمریکایی

مادر فرانسیسکو آروین می‌گوید پلیس مهاجرت فرزندش را غیرقانونی بازداشت کرده بود

Kin Man Hui/The San Antonio Express-News via AP

بیش از سه هفته است که یک شهروند امریکایی ۱۸ ساله  در بازداشت اداره گمرک و حراست مرزی، و پلیس مهاجرت و گمرک ایالات متحده آمریکاست.

کلودیا گالان، وکیل فرانسیسکو آروین گالیچیا، گفت که او روز ۲۷ ژوئن در پاسگاه گمرک و حراست مرزی  در فالفوریاس ایالت تگزاس، بازداشت شد. فرانسیسکوکه همراه با برادرش مارلون، ۱۷ ساله، متولد مکزیک وارد خاک آمریکا شده ‌بود نیز بازداشت شد.  پس از دو‌ روز بازداشت، مارلون یک فرم اخراج یا دیپورت داوطلبانه را امضا کرد و به مادر بزرگش تحویل داده شد.

مارلون از شهر رینوسا در مکزیک تلفنی به روزنامه دالاس مورنینگ نیوز گفت:«به این دلیل فرم امضا کردم که می خواستم با مادرم صحبت کنم. حالا، مجبوریم منتظر بمانیم و امیدوار باشیم که برادرم را آزاد کنند.»

این دو برادر ساکن شهر ادینبورگ در ایالت تگزاس، عازم تماشای مسابقه فوتبال در کالج رنجر در تگزاس شمالی بودند. آنها که با دوستانشان سفر می‌کردند، حدود ساعت ۸ بعد از ظهر به پاسگاه مرزی رسیدند.

مارلون،‌ که فقط کارت شناسایی مدرسه اش را همراه داشت، گفت او فقط در جریان سفرهای مدرسه از پاسگاه‌های مرزی عبور کرده بود. برخلاف دفعات پیش در این پاسگاه برای ارائه اسناد مسافرتی زیر فشار قرارگرفت.

با این حال برادرش فرانسیسکو کارت شناسایی تگزاس را داشت که فقط افراد دارای شماره تامین اجتماعی می‌توانند داشته باشند. چنین کارتی ثابت می کند که فرد شهروند امریکاست. مادرش، سانخوانا گالیچیا می گوید که فرزندش به این دلیل بازداشت شد که گذرنامه آمریکایی اش را به همراه نداشت.

به گفته خانم گالیچیا  پسرش در سه هفته‌ای که در بازداشت بود، اجازه نیافت از تلفن استفاده کند. روز شنبه به بازداشتگاه پلیس مهاجرت و گمرک منتقل شد و توانست تلفن کند.

گالیچیا به دالاس مورنینگ نیوز گفت که گواهی تولد پسرش، همراه با اسناد دیگر را به افسران اداره گمرک و حراست مرزی ارائه داده است. از جمله کارت شناسایی دبیرستان، بیمه درمانی، و یک کارت شادباش که کارمندان بیمارستان هنگام تولدش به او دادند.

گالیچیا گفت «ماموران مدارک را نادیده گرفتند.» حالا او همان اسناد را برای مامور پلیس مهاجرت و گمرک که پرونده پسرش را در دست دارد فرستاده است.

پسر او در حالی بازداشت شد که خبرهای مربوط به بالا بودن خطرناک شمار بازداشت‌شدگان و رفتار غیر انسانی در بازداشتگاه‌های پلیس مهاجرت و‌گمرک با خشم گسترده رو به رو شده است. انتشار عکس‌های مردم در پشت حصارها، و نیز روایت‌هایی که نمایندگان کنگره در پی دیدار از بازداشتگاه‌ها نقل کردند موجب افزایش حمایت از تغییر بازداشت شدگان شده‌است—نمایندگان کنگره، نداشتن اجازه حمام و شستشو برای بازداشتی ها را از جمله بدرفتاری های معمول خوانده‌اند.

دولت ترامپ هنوز می‌گوید در بازداشتگاه‌ها رفتار مناسبی با بازداشت شدگان می‌شود. در پی دیدار پر سروصدای مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا، از یک مرکز بازداشت مهاجران، جمهوری‌خواهان تاکید کرده اند که بازداشت شدگان شهروند آمریکا نیستند و برخورد با مهاجران در مرز جنوبی آمریکا کار درستی است. اما مورد فرانسیسکو، حاکی از برخورد آشکار با همه لاتین تبارها، بدون توجه به وضعیت شهروندی آنهاست.

خانم گالیچیا گفت پسرش «یک ماه تمام است که به اشتباه در بازداشت به سر می برد. او شهروند امریکا است و باید آزاد شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان