واکسن روسی کرونا برای استفاده در ایران تایید شد

قرار است نخستین فاز واکسیناسیون با استفاده از واکسن اسپوتنیک انجام شود

روسیه در مردادماه امسال اعلام کرد که واکسن اس‍وتنیک ساخت این کشور در پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است-AFP

وزارت بهداشت ایران مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونای اسپوتنیک ۵ (Sputnik V ) ساخت روسیه را صادر کرد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران با انتشار توییتی نوشت که «در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریز شده و ویال های تک دوز و ۵ دوز در ایران صادر شد.»

به این ترتیب ایران با تاخیر بسیار خود را برای اجرای نخستین برنامه واکسیناسیون کرونا آماده خواهد کرد.

پیش‌تر محمود واعظی گفته بود که نخستین محموله واکسن کرونا تا پیش از ۲۲ بهمن و از کشور روسیه وارد می شود. مذاکرات برای ورود این محموله از دو ماه پیش شروع شده بود.

هنوز مشخص نیست که روسیه چه میزان واکسن به ایران تحویل خواهد داد.

واکسن اسپوتنیک ۵ نخستین واکسن روسی است که در مرداد ماه امسال معرفی شد. مقام‌های موسسه دولتی گامالیا با همکاری وزارت بهداشت این کشور این واکسن را تولید کرده‌اند. روسیه اعلام کرده که واکسن اسپوتنیک تا ۹۲ درصد اثربخشی مثبت از خود نشان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند کشور جهان از جمله آرژانتین و امارات متحده عربی در ماه‌های گذشته از این واکسن برای برنامه واکسیناسیون عمومی خود استفاده کرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که امیدوار است در روزهای آینده روند تایید واکسن‌های هندی، چینی و دیگر واکسن‌های روسی نیز به نتیجه برسد.

مقام‌های ایران نسبت به آغاز موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند و صبح امروز نیز حسن روحانی دستور داد تا محدودیت‌های بیشتری در روزهای اینده اعمال شود.