دولت بایدن، ماموریت زلمی خلیلزاد را تمدید کرد

خلیلزاد به کار خود برای ترسیم نقشه ‌راه سیاسی دولت افغانستان و طالبان برای رسیدن به توافق صلح ادامه می‌دهد

ماموریت خلیلزاد به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان تمدید شد - ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

دولت جدید آمریکا از زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان، خواسته است که به ماموریت خود در افغانستان ادامه دهد. آقای خلیلزاد در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به عنوان فرستاده ویژه این کشور در امور مربوط به صلح افغانستان برگزیده شد. او بعد از دو سال توانست با طالبان، توافقنامه صلح امضاء کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا، در نخستین کنفرانس خبری‌ از زمان رسیدن به این مقام گفت دولت بایدن از آقای خلیلزاد خواسته ‌است که همچنان به کار مهم خود که در دوران ترامپ شروع کرد، ادامه دهد.

در این سخنرانی، وزیر امور خارجه جدید آمریکا به آغاز روند بررسی محتوای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان اشاره کرد. او گفت مهم است که بدانیم در متن توافق‌نامه‌ای که بین آمریکا و طالبان امضا شده است، چه موضوعاتی گنجانده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت دولت جدید باید نسبت به تمامی تعهدات بین طالبان و آمریکا آگاه باشد. توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان ضمایمی دارد که مخفی است و مقام‌‌های دولت جدید آمریکا، به تازگی به آن دسترسی پیدا کرده‌اند. کار بازبینی این توافق‌نامه شروع شده ‌است.

براساس این توافق‌نامه، نیروهای آمریکایی باید تا ماه مه سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان خارج شوند. طالبان نیز رابطه خود را با القاعده و دیگر گروهای تروریستی قطع خواهند کرد، میزان خشونت را کاهش می‌دهند و گفتگوی معناداری با دولت افغانستان آغاز خواهند کرد.

دو طرف تاکنون، این توافق‌نامه را گام‌به‌گام عملی کرده‌اند، هرچند مواردی از نقض مفاد توافق‌نامه از سوی دو طرف گزارش شده ‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، در گزارشی که دیروز منتشر کرد می‌گوید تلفات غیرنظامیان در پی کاهش حملات پیچیده و هماهنگ طالبان، ۴۰ درصد کم شده ‌است.

با وجود این، در سال ۲۰۲۰ میلادی، آمار منتشر شده از سوی کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان، نشان می‌دهد طی سال ۲۰۲۰ میلادی، در مجموع ۸۵۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند. از این میان، حدود ۳ هزار تن جان باختند و بیش از ۵۵۰۰ نفر زخمی شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش تازه‌ای می‌گوید آمارهای این نهاد نشان می‌دهد فقط در ۱۲ سال اخیر (از آغاز سال ۲۰۰۹ تا پایان ۲۰۲۰ میلادی)، مجموعاً ۹۳ هزار و ۴۹۲ تن از افراد غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان در این کشور، کشته و زخمی شدند. از این میان، ۳۱ هزار و ۴۲۵ تن کشته و ۶۲ هزار و ۶۷ تن زخمی شدند.

همچنان طالبان و دولت افغانستان، در دوحه سرگرم مذاکرات صلح هستند، اما هنوز پیشرفتی حاصل نشده است. برای گام بعدی مذاکرات، ظاهرا باید منتظر تصمیم دولت جو بایدن بمانیم.

بیشتر از جهان