ثبت واکسن روسی کرونا در ایران همزمان با سفر ظریف به مسکو

به گفته ظریف واکسن اسپوتنیک روز دوشنبه با تایید مقام‌های بهداشتی در ایران ثبت شد

اسپوتنیک وی نخستین واکسن کووید-۱۹ روسیه است-ALEXANDER NEMENOV / AFP

وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه و پس از دیدار با همتای روس خود، از ثبت واکسن کرونای ساخت روسیه به نام «اسپوتنیک وی» در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف این خبر را در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو اعلام کرد.

به گفته او، واکسن اسپوتنیک روز دوشنبه با تایید مقام‌های بهداشتی در ایران ثبت شد و امیدواریم بتوانیم آن را هم خریداری و هم به طور مشترک تولید کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسپوتنیک وی نخستین واکسن کووید-۱۹ روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا، وابسته به وزارت بهداشت روسیه، در مسکو ساخته شده است.

این واکسن مراحل پایانی آزمایش بالینی را می‌گذارند و تاکنون ۳۸ هزار داوطلب در روسیه دوز اول و ۳۴ هزار داوطلب نیز دوز دوم آن را تزریق کرده‌اند.

با این حال دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا روز سه‌شنبه اعلام کرد با ورود واکسن‌های «مدنظر» واکسیناسیون حداکثر تا ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود.

بابک دین‌پرست گفت اقدامات لازم برای تامین واکسن به عمل آمده است، اما او به این که واکسن‌ها ساخت کجا است و از چه طریقی وارد می‌شود، اشاره‌ای نکرد.

ایران که همواره تحریم‌های آمریکا را دلیل کمبود دارو و عدم توانایی در تهیه واکسن کرونا معرفی کرده، گفته است واکسن‌های آمریکا و بریتانیا را نخواهد خرید.

رهبر ایران می‌گوید واکسن‌های تولید شده در شرکت‌های داروسازی در این کشورها قابل اعتماد نیستند و فرمان ممنوعیت واردات آنها را صادر کرده است.

پیشتر مسئولان ایران از توافق با کوبا برای واردات و ساخت واکسن کرونای آن کشور که هنوز مراحل اولیه آزمایش‌های مربوطه را می‌گذراند خبر داده بودند.

این تصمیم مقام‌های جمهوری اسلامی انتقادهای گسترده ایرانی‌ها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

بیشتر از جهان