فرانسه: برای بازگشت آمریکا به برجام، ایران از تحریک بیشتر خودداری کند

یک مقام فرانسوی می‌گوید مسائل ایران فراتر از توافق هسته‌ای رفته و گفت‌وگوهایی برای رسیدگی به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران لازم است

نمایی از ساختمان وزارت خارجه فرانسه-CLEMENS BILAN / AFP

با آغاز به کار دولت جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده و احتمال گفت‌وگو بر سر توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین قدرت‌های جهانی و ایران، یک مقام ارشد دولت فرانسه می‌گوید تهران اگر خواهان بازگشت واشنگتن به توافق است، باید به اقدامات تحریک‌آمیز خود پایان دهد و تعهداتش را در برجام از سربگیرد.

به گزارش رویترز، یک مقام نهاد ریاست جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه گفت، اگر ایرانی‌ها «برای مذاکره جدی هستند و می‌خواهند تعامل همه طرف‌های ذینفع در برجام را داشته باشند، باید اول از تحریکات بیشتر خودداری کنند و دوم به آنچه دیگر محترم نمی شمارند، احترام بگذارند، که همان تکالیفشان (ذیل برجام) باشد.»

این مقام فرانسوی که نخواست هویتش فاش شود به خبرنگاران در پاریس گفت که باید ببینیم بازگشت ایالات متحده به برجام چگونه با رفتار طرف ایرانی پاسخ داده می‌شود، و تاکید کرد که مسائل ایران فراتر از توافق هسته‌ای رفته و گفت‌وگوهایی فراتر برای رسیدگی به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران لازم است صورت بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدار مقام فرانسوی پس از آن بیان می‌شود که علی ربیعی سخنگوی دولت ایران پیشتر در روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در تهران، از محدود کردن بازرسی‌های سرزده آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق پروتکل الحاقی که ایران طبق برجام پذیرفته آن را به صورت داوطلبانه اجرا کند، در اوایل ماه آینده خبر داد.

وی گفت، «اولین قدم‌های محدودسازی بازرسان مربوط به پروتکل الحاقی، در هفته اول اسفند ماه آغاز خواهد شد. البته باید توجه داشته باشیم که بازرسی‌های مربوط به توافق‌های پادمانی همچنان پابرجا خواهد ماند و عمده بازرسی‌ها و دوربین‌ها مربوط به این توافقنامه پادمانی است، که طبق روال ادامه خواهند یافت.»

 

ایران شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ پس از سال‌ها گفت‌وگو در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ به یک توافق جامع برای اعمال برخی محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های مرتبط علیه جمهوری اسلامی دست یافند؛ توافقی که حدود سه سال بعد، دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا از آن خارج شد.

ترامپ، که دور ریاست جمهوری او اول بهمن به پایان رسید، برجام را به تنهایی برای مهار جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی کافی نمی‌دانست و خواهان گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق جدید بود، که علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های آن کشور در منطقه خاورمیانه را نیز در بگیرد.

ایران گفت‌وگوی دوباره بر سر توافق هسته‌ای وین را رد کرده و اصرار دارد که درباره مسائل نظامی و دفاعی کشور، از جمله برنامه موشکی، مذاکره نخواهد کرد. با این حال متحدان اروپایی و آمریکا، که از خروج آن کشور از توافق ناراضی بودند، می‌گویند باید به سایر موارد نگرانی در ارتباط با ایران نیز رسیدگی شود.