چین برای دومین روز متوالی حریم هوایی تایوان را نقض کرد

تایوان سامانه‌های پدافند موشکی خود را فعال کرده است تا فعالیت‌های ناقض حریم هوایی خود را زیر نظر بگیرد

چین روز شنبه با ۱۳ هواپیمای نظامی و یکشنبه با ۱۶ هواپیمای نظامی دیگر، حریم هوایی تایوان را نقض کرده است (تصویر آرشیوی)- GREG BAKER / AFP

هواپیماهای جنگنده چین روز یکشنبه (پنجم بهمن‌ماه) برای دومین روز پیاپی وارد حریم هوایی تایوان شدند و همین امر باعث افزایش تنش بین این کشور جزیره‌ای و چین شد. 

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد چین هشت بمب‌افکن، یک هواپیمای ضدزیردریایی و چهار جت جنگنده را روز شنبه به «منطقه شناسایی پدافند هوایی» این کشورفرستاده و روز یکشنبه نیز ۱۶ هواپیمای نظامی چین وارد این منطقه شده‌اند. 

در هر دو مورد تایوان نیز با فرستادن هواپیما به آسمان و ارسال پیام رادیویی به همتایان چینی خود واکنش نشان داده است. این کشور همچنین سامانه‌های پدافند موشکی خود را فعال کرده است تا فعالیت هواپیماهایی را که حریم هوایی‌اش را نقض کرده بودند، زیر نظر بگیرد . چین تاکنون بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده است. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «از پکن می‌خواهیم دست از اعمال فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی به تایوان بردارد و در عوض وارد گفت‌وگویی معنادار با نمایندگان دموکراتیک مردم تایوان شود.» هم‌زمان دولت جو بایدن نیز حمایت خود را از این دولت جزیره‌ای اعلام کرد. 

این تحولات چند روز پس از رسیدن آقای بایدن به سمت ریاست جمهوری ایالات متحده رخ داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر تنش‌ها بر سر این جزیره خودمختار افزایش یافته و پکن با اعمال فشار بیشتر، مدعی حاکمیت بر آن شده است. در ژانویه ۲۰۲۰ مردم این جزیره تسای اینگ‌-ون رییس جمهوری کهنه‌کار را که در کارزارش طرفدار حاکمیت تایوانی‌ها بر این جزیره بود، دوباره به این سمت انتخاب کردند. 

تحلیل‌گران معتقدند چین با هدف محک زدن بایدن، رییس جمهوری جدید آمریکا، دست به این اقدام زده است. در دوره تصدی‌گری دونالد ترامپ روابط چین و آمریکا بسیار پرتنش بود. 

پیش از برگزاری انتخابات آمریکا، منتقدان نگران بودند مبادا آقای بایدن موضعی به قاطعیت رییس جمهوری پیشین نگیرد؛ اما دولت جدید از همین آغاز نشان داد حامی دستاوردهای مایک پمپئو، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا، است که مدعی بود چین دست به نسل‌کشی و سرکوب اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان خود زده است. 

آقای پمپئو در بیانیه‌ای به مناسبت روز آخر وزارتش در دولت دونالد ترامپ اعلام کرد: «معتقدم این نسل‌کشی ادامه‌دار است و ما شاهد تلاش نظام‌مند دولت حزب‌مدار چین برای نابودی اویغورها هستیم.» 

آنتونی بلینکن، نامزد بایدن برای تصدی‌گری وزارت امور خارجه نیز گفته است: «نظر من نیز همین است.»

© The Independent