فرمانده سنتکام به اسرائیل می‌رود

ژنرال کنت مک‌کنزی می‌گوید تهدیدهای ایران در ماه‌های منتهی به ریاست‌جمهوری جو بایدن افزایش‌ یافته است

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام در سفر به اسرائیل با مقام‌های آن کشور درباره خطر ایران در منطقه گفت‌وگو می‌کند- SAUL LOEB / AFP

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، به‌عنوان اولین دیدار یک مقام ارشد آمریکایی از زمان سوگند ریاست جمهوری جو بایدن، اواخر هفته جاری به اسرائیل سفر می‌کند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، پیش‌ از سفر، تأیید کرد که تهدیدهای ایران در ماه‌های منتهی به ریاست‌جمهوری جو بایدن افزایش ‌یافته، اما ایالات متحده قادر به حفظ بازدارندگی مناقشه و انجام اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی است. او به خبرنگاران گفت که هدف اصلی آمریکا تابه‌حال، جلوگیری از درگیری بوده است.

روزنامه جروزالم‌پست گزارش داد که این سفر که در دوران افزایش سطح تنش در منطقه صورت می‌گیرد را نخستین‌بار امیر بوهوت، تحلیلگر دفاعی والا نیوز فاش کرده و سپس از طرف مقام‌های رسمی اسرائیل نیز تأیید شده است.

اسرائیل به‌تازگی گفت‌وگوهای دوجانبه خود با آمریکا دررابطه‌با ایران را شروع کرده است. در این راستا، مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان صحبت کرده است.

فرمانده سنتکام پیش از سفر خاورمیانه ای خود به خبرنگاران گفت که در ماه های آخر زمامداری آقای ترامپ، بیم حمله یا عملیات تحریک آمیز از سوی جمهوری اسلامی ایران می رفت، اما ایالات متحده با اعمال بازدارندگی مانع این کار شد. آمریکا زیردریایی اتمی جورجیا را به خلیج فارس فرستاد، بمب افکن های بی-52 را به منطقه اعزام کرد، و ماموریت ناو هواپیمابر نیمیتز را در آبهای جنوبی ایران تمدید کرد.

در ماه دسامبر حملات راکتی متعددی به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا در آنجا واقع است انجام شد که آمریکا ایران را مسئول آنها اعلام کرد، اما ایران این اتهام را تکذیب کرد. ژنرال مک کنزی امروز به خبرنگاران گفت که همه شبه نظامیان عراقی تحت کنترل حکومت ایران نیستند.

سفر مک‌کنزی پس از تصمیم اخیر رئیس‌جمهور پیشین دونالد ترامپ در آخرین روزهای حضور خود مبنی‌بر انتقال اسرائیل از پوشش فرماندهی اروپا (EUCOM) در ارتش ایالات متحده به فرماندهی مرکزی سنتکام صورت می‌گیرد. این مرکز یکی از یازده فرماندهی رزمی واحد وزارت دفاع آمریکا است که مسئول فرماندهی و کنترل همه نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه، از جمله مصر، همچنین آسیای میانه و مناطقی از آسیای جنوبی را برعهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه طی این مدت ایران به طور مستقیم به هیچ هدف ایالات متحده حمله نکرد و برخلاف نظر برخی تحلیلگران امنیتی و نظامی که نگران بودند ممکن است ترامپ در روزهای پایانی دوره ریاست‌جمهوری خود به ایران حمله کند، ایران همچنان قادر به مدیریت بازیگران نیابتی خود در عراق و سایر مناطق بوده است. البته ژنرال مک‌کنزی معتقد است همه این گروه‌ها تحت فرماندهی و کنترل مستقیم تهران فعالیت نمی‌کنند.

فرمانده سنتکام تأکید کرد که برخی اقدامات ترامپ مانند توافق‌نامه ابراهیم که باعث نزدیکی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با اسرائیل شد، بسیار خوب بوده است و همین سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.

بیشتر از جهان