وزیر دارایی افغانستان برکنار شد

اختلافات بین ارگ و وزارت دارایی در این اواخر بر سر اصلاحات در این وزارت بالا گرفته بود

عبدالهادی ارغندیوال فقط دو ماه پیش رای اعتماد مجلس را گرفته و رسما وزیر دارایی شده بود - وزارت مالیه افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان،‌ پس از افزایش تنش بین وزارت دارایی و کاخ ریاست‌جمهوری، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر دارایی، را برکنار کرده است.

او دومین وزیر کابینه بعد از احمد جواد عثمانی، وزیر بهداشت و درمان عمومی است که در دو ماه گذشته برکنار می‌شود. اکثر وزرای کابینه آقای غنی تنها دو ماه پیش از مجلس رای اعتماد را گرفته‌اند.

اداره امور ریاست‌جمهوری تایید کرده است که آقای ارغندیوال برکنار و محمد خالد پاینده به‌عنوان سرپرست وزارت دارایی کشور منصوب شده است.

این اداره اعلام کرده است که دلایل عزل وزیر دارایی، تعلل در جمع‌آوری درآمدها، عدم همکاری با هیئت مشترک بررسی انتصابات غیرقانونی در وزارت دارایی و جلوگیری از این بررسی‌ها، ضعف مدیریتی، عدم تعهد به ارزش‌های حکومتداری خوب، عدم رعایت ماده ۷۷ قانون اساسی در انجام وظایف محوله و سرپیچی از احکام و هدایت‌های مقام عالی ریاست‌جمهوری بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد ریاست‌جمهوری بررسی وزارت دارایی را به تازگی شروع کرده و در جریان آن، محمد غلام ملاخیل، رئیس منابع انسانی این وزارتخانه را به دلیل سرپیچی از حکم ریاست‌جمهوری و سواستفاده از جایگاه شغلی خود بازداشت کرده است. اداره امور توضیح نداده است که وزیر مالیه دقیقا از کدام احکام رئیس‌جمهوری کشور،‌ آن‌هم تنها دو ماه بعد از رسیدن به این سمت، سر باز زده است.

با این حال تنش بین ریاست‌جمهوری و پارلمان افغانستان بر سر بودجه ۱۴۰۰ نیز به اوج رسیده و مجلس، لایحه بودجه را دو بار رد کرده است. همسان‌سازی حقوق کارمندان دولت و توازن در بودجه، دو خواسته اصلی مجلس است. به نظر می‌رسد آقای غنی از ناتوانی وزارت مالیه در تدوین پیش‌نویس بودجه مالی که بتواند به‌راحتی از تصویب مجلس بگذرد نیز ناراضی است.

عبدالهادی ارغندیوال، رهبر حزب اسلامی شاخه ارغندیوال است که در چند انتخابات‌ گذشته نقش مهمی ایفا کرده‌است.